Kuchnie świata - Sri Lanka
Opis Kuchnie świata - Sri Lanka

odcinek #067      poniedziałek, 12-12-2022 r.

Kuchnie świata - Sri Lanka

Sri Lanka to raj dla miłośników owoców morza. | autor zdjęcia: Wojtek (Wiking)

Najciekawsze i najsmaczniejsze potrawy Cejlonu - nasze ulubione przysmaki

W Sri lance stołowaliśmy się głównie w lokalnych restauracjach. Na pierwszą ucztę wybraliśmy polecane w sieci potrawy. Nie zabrakło też niespodzianek.

Uważasz, że film "Kuchnie świata: Sri Lanka" jest przydatny?

Często najlepsze potrawy jedliśmy w restauracjach, które z zewnątrz nie zdradzały przepychu. W Sigiriji jedliśmy w sumie w trzech takich punktach.

OBIADY

Pierwszy pełny posiłek zjedliśmy wieczorem drugiego dnia pobytu. To było ciekawe doznanie, ponieważ przerażeni ogromną ilością pozycji w menu wybraliśmy zestaw nr 2, którego podstawą był “deviled” - o tym więcej później.

W zestawie dostaliśmy także: zupę z pasztecikiem, ryż, sałatkę, kiszonego ogórka oraz jajko sadzone.

Po takim zestawie poszliśmy szybko spać.

Następnego dnia, po zwiedzaniu Sigiriji, zamówiliśmy porządny zestaw obiadowy, ale przecież herbatka się sama nie wypije...

resto 3

Posiłek rozpoczęliśmy od picia herbatki, a następnie przeszliśmy do zupy warzywnej.

Po herbatce przeszliśmy gładko do zupki, a następnie wiking zamówił ryż z curry to najpopularniejsza potrawa Sri Lanki, którą możemy zamówić w ciągu dnia jak i wieczorem. Składa się z dużej porcji ryżu oraz dodatków podawanych oddzielnie - jest ich minimum sześć - o różnym stopniu przyprawienia, a także chlebek papadam.

Ta narodowa potrawa w każdym regionie kraju będzie wyglądać i smakować inaczej - sami to sprawdziliśmy - właśnie z uwagi na możliwość dowolnej konfiguracji dodatków.

rise curry pidurangala

Najczęściej spotykane odmiany to z kurczakiem, rybą lub po prostu warzywna.

Wilkołak zamówił kottu, ale o tym szerzej opowiemy w dalszej części odcinka.

rotti

Rotti - dobrze znane w Indiach oraz wielu krajach Azji Południowo-Wschodniej placuszki.

Na koniec dostaliśmy rotti, czyli placuszki przygotowywane z mąki lub soczewicy. Podawane są zarówno na śniadanie lub jako przekąski. Często spotyka się je z farszem warzywnym, ale są również wersje z mięsem.

rise curry sigirija

Wieczorem powtórka z rozrywki - rosół z kury, a następnie chicken curry.

W Anuradhapurze spróbowaliśmy kolejnych potraw: tutaj zdecydowaliśmy się na iście piekielny devilled oraz warzywne kottu.

Devilled, jak sugeruje nazwa to ostre danie, choć często traktowane jako przystawka. Podstawą są smażone na oleju kokosowym warzywa z dodatkiem kurczaka, ale można spotkać wersję z owocami morza.

deviled

Całość zagęszcza się sosem pomidorowym i podaje z kupką ryżu.

Kottu kojarzy się z kotkiem, ale jest to potrawa najczęściej bezmięsna, której podstawą są pokrojone na małe kawałki placki prata (znane nam już z Singapuru). Na koniec wbija się surowe jajko, które sprawia że potrawa wydaje się kleić.

kottu anuradhapura

Oczywiście istnieją wersje z mięsną wkładką.

W Kolombo postanowiliśmy nieco zmienić menu. Na pierwszy ogień poszły przysmaki z kuchni Azji Południowo-Wschodniej, czyli smażone makarony lub ryż.

indo mia goreng

Indonezyjskie mie goreng to klasyka kuchni azjatyckiej.

Smażony makaron podaje się z warzywami w formie kopca. Wersja tej potrawy z ryżem to nasi goreng. Do obu można zamówić wkładkę mięsną lub po prostu porządny kawałek kurczaka.

indo nusa goreng

Co ciekawe dostaliśmy je na talerzu pokrytym papierem, ponieważ tak łatwiej zebrać resztki i wyrzucić do kosza.
Musicie natomiast pamiętać o jednym - jeśli nie jesteście miłośnikami ostrej kuchni, podkreślajcie to przy składaniu zamówienia. Polecamy wyrobić sobie taki nawyk.

ŚNIADANIA

Najpopularniejsze z turystycznego punktu widzenia są śniadania kontynentalne, których podstawą jest omlet lub jajecznica.

sniadanie pearl wiking

Do tostów dostaniemy dżem owocowy lub miód, a na koniec owoce.

Napoje w zestawie to sok, kawa lub herbata, albo wszystko naraz - w zależności od standardu hotelu.

Proponujemy choć raz wybrać zestaw lakijski. To niesamowita uczta dla oczu, choć może wprowadzić żołądek w pewnego rodzaju konsternację. Podstawą są placki rotti, do których dostaniemy soczewicę, przygotowany z wiórek kokosowych pol sambol, a do tego podudzia kurczaka w ostrym sosie curry.

sniadanie lankijskie

Podstawą lankijskiego śniadania są placki rotti, soczewica, pol sambol oraz kurczak.

W niektórych miejscach będzie jeszcze delikatny i cienki makaron ryżowy - string hopper.

OWOCE MORZA

Dla fanów typowo morskiej kuchni, Sri Lanka będzie rajem objawionym.

owoce morza stol

Tutaj owoce morza można zamówić wszędzie - nawet w środku wyspy.

Zwykle obiecujemy sobie, że skusimy się na prawdziwą ucztę z owocami morza. Udało się to właśnie podczas pobytu w Mount Lavinia.

Na zaproszenie Anety Zarańskiej - przewodniczki po Sri Lance, zjedliśmy pyszną kolację złożoną z ryb, kalmarów, krewetek, krabów, a także ogromnych langust.

resto 4

Zanim obiad został przygotowany, zajrzeliśmy do kuchni.

Przekąski

Najczęściej spotykana przekąska z farszem różnego rodzaju to samosa.

ulica samosa

Stoisko z ciasteczkami w samym centrum bazaru.

W Kolombo niemal na każdym rogu mogliśmy zobaczyć budki z takimi przekąskami. Także w autobusach spotykaliśmy sprzedawców z koszykami pełnymi specjałów.

Napoje

Co się pija na Cejlonie? Poza najpopularniejszą czarną herbatą, często proponowano do niej mleko - nawet raz się skusiliśmy i smakuje bardzo dobrze. Preferowaliśmy jednak herbatę w klasycznym podaniu, ponieważ ma ona tutaj niepowtarzalny smak.

sniadanie greenvilla

Herbatka do śniadania, obiadu i kolacji. Pychota.

Popularnym napojem orzeźwiającym jest woda z kokosa. Pomarańczowego królewskiego kokosa można spotkać na każdym kroku.

kokosy polonnaruwa

Często korzystaliśmy z przerwy na kokosa przy wielu okazjach.

Szczególnie polecamy soczyste owoce - to jeden z największych skarbów wyspy. Są one też naturalnym źródłem wody, dlatego jeśli gdzieś zobaczycie - koniecznie skosztujcie.

ulica owoce

Polecamy również spróbować małe słodkie banany.

Lokalny bar

Na koniec jeszcze jedna atrakcja: lokalny bar, do którego udaliśmy się z naszą przewodniczką.

bar wiking

W tym specyficznym przybytku bar otoczony jest kratą.

Wizyta była ciekawym doznaniem, przy okazji polecamy spróbować araku. W takich miejscach na pewno znajdziecie salę VIP, w której można delektować się w spokoju.

Co jeszcze spróbować

W popularnej sieciówce znajdziecie pizzę o smaku tandoori lub masala. Choć porcje małe, to polecamy, bo bardzo dobre:

pizza hut

Do każdego posiłku zamawiajcie zupki. Są bardzo pyszne, a kosztują niewiele:

zupa warzywna

Wejdźcie do sklepu Cargills lub Kellss. To markety, w których znajdziecie lokalne produkty, np. różnego rodzaju herbaty produkowane i pakowane na miejscu:

sklep zakupy

Rozejrzyjcie się za lokalnymi słodyczami. Produkuje się ich tutaj bardzo dużo i są bardzo smaczne

Możecie także kupić małe cukierki na sztuki - szukajcie ich przy kasach.

Nieodłączną częścią poznawania kulinarnych tradycji jest smakowanie dań z poziomu ulicy, czyli za pomocą tradycyjnego street foodu. W ostatnich latach tradycje te często ulegają modyfikacjom za sprawą migracji ludności, a także pojawieniu się wielkich sieci korporacyjnych. To dzieje się obecnie na naszych oczach - jesteśmy świadkami zmian w strukturach społecznych na poziomie globalnym. Przywiezione z zagranicy tradycje kulinarne zniekształcają lokalne dania. Jest to jednak działanie obustronne - w przypadku, gdy ostre potrawy docierają do kraju o dominujących łagodnych podniebieniach, ilość pikantnych przypraw zostaje mocno ograniczona.

To naturalna ewolucja nawyków żywieniowych, gdy napływowa obca kuchnia modyfikowana jest specjalnie pod regionalnego odbiorcę w celu maksymalizacji zysków. Mowa o wielkich sieciach, głównie fast foodów, które podbijajc nowe rynki modyfikują menu zgodnie z lokalnymi upodobaniami. Ten proces obserwujemy w krajach azjatyckich, gdzie popularne frytki zastępuje się porcją ryżu, a do oferty dorzuca kompletnie nowe dania - bliższe lokalnym tradycjom.

Odwiedzając nowe kraje prawie zawsze zaglądamy do lokali globalnych sieci, ponieważ spotkanie z nowym światem nie odbywa się wyłącznie wśród zabytków czy otoczeniu przyrody, ale także w naszych żołądkach, a zmiany - bardziej lub mniej udane - widoczne są w menu.

Pochodzącą z Włoch potrawa już od dawna nie jest potrawą regionalną, bowiem do Stanów Zjednoczonych trafiła jeszcze w drugiej połowie XIX wieku, wraz z wielką falą emigracji z Europy, a stamtąd w inne części globu. Pod koniec epoki komunizmu ten popularny placek dotarł również do Polski. Jednak nie zawsze pizzę podawano z oliwą.

Podanie z oliwą stało się popularne w Polsce dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku. Wcześniej wszyscy zajadaliśmy się pizzą z keczupem i nikt nie narzekał - dziś z “czerwonego sosu” wiele osób szydzi.

Jadąc do obcych kulturowo krajów dostajemy krążek polany keczupem, a na pytanie o oliwę napotykamy zdziwienie i konsternację. Dlatego apelujemy: nie hejtujcie jeśli w filmie zobaczycie jak za granicą jemy pizzę z keczupem - bo nie naśmiewacie się z nas, tylko ogółu społeczeństwa tam mieszkającego. Do nich nie dotarła jeszcze włosko-polska wykładnia kulinarna, choć może to i lepiej…

Ostatnia modyfikacja: środa, 14-02-2024 r.

LavinGo Travels

Dziękujemy właścicielom biura LavinGo Travels za wspaniałą ucztę z owoców morza

Galeria
Przydatne informacje
Demokratyczno-Socjalistyczna Republika Sri Lanki, Azja
Powierzchnia: 65 610 km²
Ludność: 20 130 000 osób
Gęstość zaludnienia: 320 osób/km²
Strefa czasowa: UTC+05:30
Języki urzędowe: syngaleski, tamilski, angielski
Religia dominująca: buddyzm
Tablice aut: CL
Kod lotniczy: 4R
Numer kierunkowy: +94
Domena internetowa: .lk
Miejscowości
Stolica: Sri Dźajawardanapura Kotte (ludność: 135 806 mieszkańców)
Inne miasta: Kolombo, Dehiwala-Mount Lavinia, Moratuwa, Negombo, Trikunamalaja, Kandy, Kalmunai, Vavuniya, Dżafna, Anuradhapura, Polonnaruwa, Sigiriya, Dambula
Wymagane dokumenty wjazdu
paszport
Wiza? wymagana, płatna
Waluta
1 PLN = 78,74 LKR (Rupia lankijska) - kurs z 11-11-2023 r.
1 rupia = 100 centów
W obiegu są - banknoty: 10, 20, 50, 100, 200, 500, 1000, 2000, 5000; monety: 1, 2, 5, 10, 25, 50 centów; 1, 2, 5, 10 rupii
Więcej o finansach i bankomatach ➜
Czym różni się kebab od kebapu?
 Przewodnik

Najpopularniejsze lokalne restauracje to po prostu bary szybkiej obsługi, w których przyrządza się potrawy na bazie opiekanego mięsa - potocznie zwane kebabami.

Kuchnie świata - Hong Kong i Makau
 Kuchnie świata

Mimo bliskości i de facto będąc częścią Chin, oba miasta zachowują pewnego rodzaju autonomię nie tylko w administracji, ale także w sferze gastronomicznej.

14 rzeczy, które trzeba wiedzieć o Egipcie zanim się tam pojedzie
 Na urlopie

Będziesz zwiedzać Egipt na własną rękę? To musisz wiedzieć!

Co musisz wiedzieć o Sri Lance

Sri Lanka znana jest głównie z ogromnej skały pośród niekończącej się dżungli oraz ogromnych buddyjskich dagob. Co jeszcze warto wiedzieć?