Odkrycia roku [do końca 2023 roku]
Opis Odkrycia roku [do końca 2023 roku]

poniedziałek, 23-01-2023 r.

Odkrycia roku [do końca 2023 roku]

Miejsca, które zrobiły na nas ogromne wrażenie

W ciągu roku odkrywamy dziesiątki ciekawych, dlatego na większość nie zwracamy uwagi - po prostu delektujemy się chwilą.  Oto kilka najciekawszych.

Autorem publikacji jest Wiking i Wilkołak
Wiking i Wilkołak

Wojciech Kulig i Sebastian Janiszewski, czyli duet podróżniczy Wiking i Wilkołak.

Zobacz więcej informacji w zakładce "o nas".

Każdego roku znajdujemy nowe, wyjątkowe miejsce, które warte jest szczególnego odnotowania. Czasami cały kraj można uznać za odkrycie - zwłaszcza jeśli niewielki, to zwracamy uwagę przede wszystkim na miejsca oraz ich unikatowość na naszej nietypowej skali. Mogą to być bajeczne pustynie warte odwiedzenia dla widoków, tropikalne lasy pełne dziewiczej przyrody, zabytki zachwycające pięknem, miejsca o niezwykłym klimacie, czy po prostu miasta będące wyjątkowymi perełkami.

Poniżej przedstawiamy listę miejsc wytypowanych zarówno przez Wikinga jak i Wilkołaka, będącą subiektywnym zestawieniem lokalizacji wartych odwiedzenia. Tekst będzie aktualizowany co roku.

Odkrycia 2016 r.

Sebastian - Wat Pho (Świątynia Odpoczywającego Buddy), Tajlandia

Ten buddyjski kompleks świątynny znajdujący się w dzielnicy Phra Nakhon w Bangkoku. Jest jednym z najstarszych i największych na świecie, o powierzchni to 80.000 m².

Wat Pho jest znany bardzo dobrze z uwagi na znajdujący się tam posąg Leżącego Buddy, a także ponad 1000 innych wizerunków Buddy.

Ponad 1000 wizerunków Buddy!

Wojtek - Kuala Lumpur

Stolica Malezji znana najlepiej z górujących nad miastem bliźniaczych wież, będących symbolem miasta od 1998 roku. Choć nie są już najwyższymi budynkami na świecie (a nawet w samym KL) to nadal dzierżą tytuł najwyższych bliźniaczych wież - obie mierzą po 452 metry wysokości - każda.

Kuala Lumpur to miasto bardzo nietypowe - niby jest ogromną metropolią niezwykle silnie zurbanizowaną, to w ścisłym centrum znajduje się dżungla

Panorama miasta zapiera dech w piersiach.

Odkrycia 2017 r.

Sebastian - Kielce

Choć może to zabrzmieć dziwnie, to w Kielcach przed 2017 rokiem nie byłem. Miasto wybraliśmy jako punkt finałowy podróży po Bieszczadach i Tatrach. Z tego miasta mieliśmy się rozjechać do domów, zatem zdecydowaliśmy się tylko na jedną noc. Pierwsze wrażenie zepsuł długi deszcz z piorunami, ale gdy dotarliśmy do hotelu i wybraliśmy się na spacer do centrum Kielc, naprawdę żałowałem, że mamy tylko kilka godzina na zwiedzanie. Rano, po wymeldowaniu poszliśmy jeszcze przejść się ulicą Sienkiewicza prosto do dworca kolejowego.

Główna arteria miasta - ul. Sienkiewicza.

Wojtek - Świeradów Zdrój

Piękne śnieżne krajobrazy i uzdrowiskowy klimat. W styczniu 2017 roku odwiedziliśmy uroczy Świeradów Zdrój położony w sercu Gór Izerskich. Był to świetny wypad w czasie przedłużonego weekendu. Zimowa pogoda dopisała, a my skorzystaliśmy z kilku atrakcji tej malowniczej miejscowości, m.in. z kolei gondolowej. Byliśmy też w Pijalni Wód Mineralnych, która znajduje się w Domu Zdrojowym. Wrażenie zrobiła na mnie Hala Spacerowa. Miasteczko ma wyjątkowy klimat, zapewne ze względu też na położenie i to, że nie jest przesiąknięte komercjalizmem.

swieradow zdroj kolejka

Idealnie wstrzeliliśmy się w sezon zimowy :)

Odkrycia 2018 r.

Sebastian - Görlitz

To zaledwie część dawnego Görlitz, gdyż po wojnie jego wschodnia dzielnica znalazła się w granicach Polski, to jest to jednak miasto ciekawe z wielu powodów: Jest najbardziej wysuniętym na wschód miastem Niemiec, szóstym do co wielkości miastem Saksonii, jednym z niewielu niezniszczonych podczas II wojny światowej oraz, co godne odnotowania, posiada zabytki ze wszystkich epok historycznych!

gorlitz wiking

Tyle jest zabytków w Görlitz, że nie wiadomo na czym oko zawiesić.

Wojtek - Kos

To były moje pierwsze greckie wakacje. Niezapomniana przygoda w bardzo atrakcyjnej cenie. W czerwcu 2018 roku polecieliśmy na tydzień w bardzo urokliwy zakątek Europy. Grecka wyspa Kos to idealne miejsce na krótki urlop. W Kardamenie wypożyczyliśmy auto i jeździliśmy po całej wyspie. Skorzystaliśmy też z wycieczki na pobliską wulkaniczną wyspę Nisyros. Widoki i wrażenia obłędne! Ten kierunek pokazuje, że nie trzeba daleko lecieć, żeby zobaczyć egzotyczne miejsce.

IMG 20180621 182143

W którą stroną iść? W podjęciu tej decyzji pomoże poniższy film!

Odkrycia 2019 r.

Sebastian - Ejlat i pustynia Negew

Pustynnych krajów odwiedziliśmy kilka, ale pustynię pierwszy raz w Izraelu, podczas pobytu w Ejlacie. Ten położony najbardziej na południe kurort odcięty jest od reszty kraju ogromną pustynią Negew. Korzystając z okazji wypożyczyliśmy samochód i odwiedziliśmy położone na niej Czerwony KanionPark Timna. Podróży towarzyszyły niesamowite wrażenia.

Pustynia Negew - fantazyjne żłobione skały i wiele atrakcji.

Wojtek - Panglao i Balicasag

To był wspaniały rok! Latem udało się znaleźć tanie loty do Singapuru z Warszawy. Nie był to jedyny kierunek, który sobie obraliśmy za cel, bo z Singapuru polecieliśmy do Malezji, a następnie na Filipiny, gdzie m.in. na wyspie Panglao spędziliśmy najlepszy wakacyjny czas. To był raj! Malutka wyspa połączona mostem z większą słynną wyspą Bohol. Na plażach Panglao wypoczywaliśmy na całego. Dzikie, egzotyczne, pełne natury miejsce. To stamtąd wyruszyliśmy również na niemal całodniową wyprawę na wyspę Balicasag, Virgin Island oraz Isola di Francesco. Jeśli miałbym wskazać prawdziwie rajskie wyspy na naszej planecie, to Balicasag i Panglao byłyby właśnie takimi.

balicasag lodzie

Panglao jest namiastką raju na ziemi.

Odkrycia 2020 r.

Sebastian - Wadi Rum

Zafascynowani przestrzenią pustyni Negew, rok później wybraliśmy się do Jordanii. Najważniejszymi punktami wycieczki były Petra i Wadi Rum. I właśnie tam półpustynia zafascynowała mnie od samego początku. Ogromna przestrzeń mieniąca się odcieniami czerwieni i pomarańczy skrywa w sobie wiele atrakcji i tajemnic. To miejsce warte jest wielogodzinnego zwiedzania. Dodatkowo polecam spędzić noc w jednym z obozów Nabatejczyków, a także udać się w samotną podróż w głąb tej ogromnej przestrzeni. Oczywiście w granicach rozsądku. Szalone wielbłądy tylko czekają by napaść na strudzonych podróżnych.

oboz 1

Krajobrazy niczym z Księżyca. Warto spędzić nocleg na pustyni Wadi Rum.

Wojtek - Gambia

Rok 2020 zaczął się tzw. ciszą przed burzą. Wszyscy słyszeliśmy o nadciągającym zagrożeniu, epidemii. Na początku marca ceny wielu zorganizowanych wycieczek były wyjątkowo niskie. Skorzystaliśmy z okazji i tuż przed wybuchem pandemii udało nam się odwiedzić dziki afrykański kawałek ziemi - Gambię. Po raz pierwszy zobaczyliśmy biegające na wolności małpy i wspaniałe rezerwaty przyrody, w których wylegiwały się hieny. Ubogi kraj, ale wszędzie uśmiechnięci ludzie. Wspaniałe filmowe krajobrazy, ogromne plaże, targowiska z maszynami do szycia, a to wszystko jakby zatrzymane w czasie - strzał w dziesiątkę

park wojtek

Gambia to nietypowa fauna i flora - polecamy sprawdzić osobiście.

Odkrycia 2021 r.

Sebastian - Sarajewo

O Bałkanach wiele słyszeliśmy w kontekście wojny z lat 90-tych XX wieku. Lecąc do stolicy Bośni i Hercegowiny byliśmy pewni, że jedziemy do zacofanego świata, a tymczasem miasto zaskoczyło nas bardzo miło. Połączenie tradycji z nowoczesnością, miejsce spotkania dwóch światów oraz czterech religii okazało się być wyjątkowo gościnne i pokazało nam, że na wiele do zaoferowania, i że w nocy również żyje.

gondola wiking

Wjazd na górę Trebević - tam można znaleźć pamiątki z epoki Jugosławii i wojny domowej.

Wojtek - Dominikana

Po dłuższej przerwie spowodowanej pandemią wróciliśmy do egzotyki - bardzo za tym tęskniliśmy. W maju, kiedy obostrzenia nieco poluzowano pojawiła się opcja z wycieczką zorganizowaną do Dominikany. To była okazja, więc zdecydowaliśmy się szybko na wylot, urlop był wcześniej zaplanowany. Dominikana na wyspie Haiti przypomniała nam jak pięknie jest w tak bujnej naturze. Kolorowe uliczki miast i miasteczek, długie piaszczyste plaże i przyciągające uwagę zabytkowe budynki w stylu wiktoriańskim. Tam trzeba polecieć, choćby na tydzień.

na szlaku

Odważymy się wejść do dżungli?

Odkrycia 2022 r.

Sebastian - Egipt i Sri Lanka

Trudno jest skupić się na jednym miejscu. Rok 2022 był wyjątkowy pod względem nowych kierunków - po raz pierwszy odwiedziliśmy aż siedem nowych państw.

Kumulacja nastąpiła zupełnie niespodziewanie, ponieważ nie planowaliśmy w ogóle lecieć do Egiptu - pojechaliśmy tam, gdy nie wypalił wyjazd do Sri Lanki. Z kolei wyjazd do Sri Lanki w późniejszym czasie był dla nas miłą niespodzianką, ponieważ planowaliśmy polecieć tam dopiero za jakiś czas.

swiatynia wilkolak

Czytać o tych miejscach mógł każdy, ale dopiero na miejscu można zrozumieć, że to doświadczenie, którego jednak nie da się... opisać.

Dlatego tak - zarówno Egipt jak i Sri Lanka były odkryciem roku.

Egipt - dlatego, że dopiero teraz mogłem zrozumieć jak wielkie są pomniki historii pozostawione przez starożytną cywilizację. Znając historię Egiptu z podręczników, mogłem na własne oczy ocenić cuda, jakie po sobie pozostawili.

Sri Lanka - był to objazd w dużej mierze skupiający się na poznawaniu kultury i zabytków. I również tutaj znaleźliśmy pomniki starożytności. Choć nie tak stare jak te egipskie, to jednak ich wielkość mówi sama za siebie - na wyspie znajdują się dwie ogromne dagoby, które są trzecią i czwartą największą budowlą starożytności zaraz po piramidach w Gizie.

mt lavinia wiking

Sri Lanka słusznie nazywana jest Perłą Oceanu Indyjskiego.

Wojtek - Zjednoczone Emiraty Arabskie

Emiraty krążyły w naszych myślach od dawna. Od dłuższego czasu polowaliśmy na tanie bilety, ale znaleźliśmy je kompletnie przypadkowo, gdy WizzAir otworzył filię w stolicy Emiratów. W tym arabskim kraju spędziliśmy tydzień i nie żałujemy. Zobaczyliśmy naszpikowany ogromnymi wieżowcami Dubaj, a także stolicę - spokojniejszą, ale równie ciekawą stolicę Emiratów Abu Dhabi. Potwierdzamy, że Dubaj to miasto jutra. Nowoczesne i bardzo nietypowe konstrukcje zobaczycie na każdym kroku, a rewelacyjny widok na całe miasto dostarczy nam wjazd na górę Dubai Frame. Chcecie się poczuć, jak na planie filmu “Mission Imposilble”? Lećcie do Dubaju!

wiking frame

Dubaj zwany jest miastem przyszłości. Czy na pewno? Niedługo więcej o tym miejscu w naszych filmach.

Odkrycia 2023 r.

Sebastian - Hong Kong

Niekwestionowanym odkryciem roku 2023 był dla mnie Hong Kong. Aby zobaczyć najciekawsze i najważniejsze miejsca poruszaliśmy się głównie po tej najsłynniejszej w Azji wyspie. Czy dwa dni w zupełności wystarczyły na objazd? Tak. Czy zaspokoiły moją chęć poznawania Chin? Nie. Wręcz ją rozpaliły.

Wojtek - Koh Yao Yai i Park Narodowy Khao Sok w Tajlandii

Koh Yao Yai  - Egzotyczna wyspa Tajlandii bez tłumu turystów położona w pobliżu słynnego Phuket. To idealne miejsce na rajskie i spokojne wakacje pośród bujnej roślinności. Wspaniałe różnorodne plaże, często dzikie i niemal bezludne. Do tego wszystkiego świetna baza hotelowa w atrakcyjnej cenie. Czego chcieć więcej?

Lam Haad wilk

Widoki jak z bajki!

Khao Sok - Ogromny park z górami wyłaniającymi się zza tafli jeziora. Wspaniałe miejsce na relaks i obcowanie z przyrodą. Obłędne widoki, bardzo dobra baza hotelowa i restauracyjna. Lokalizacja bardzo dobrze skomunikowana z lotniskami i innymi atrakcjami. Ciekawe oferty wycieczek, w tym nocne safari po dżungli. Wrażenia niezapomniane.

Ostatnia modyfikacja: poniedziałek, 19-02-2024 r.