Wulkan Taal: dwa miesiące przed wybuchem. Jak zdobyliśmy wulkan. Nasza podróż krok po kroku
Opis Wulkan Taal: dwa miesiące przed wybuchem
Wulkan Taal: dwa miesiące przed wybuchem

odcinek #016      poniedziałek, 02-11-2020 r.

Widok na jezioro Taal | autor zdjęcia: Sebastian (Wilkołak)

Jak zdobyliśmy wulkan. Nasza podróż krok po kroku

Pierwszą pozycją na naszej liście do odwiedzenia był wulkan Taal - najmniejszy aktywny wulkan świata, tłumnie odwiedzany z powodu ciekawie położonego jeziora kalderowego.

Uważasz, że film "Najmniejszy aktywny wulkan świata - Taal" jest przydatny?
Autorem publikacji jest Wojciech Kulig
Wojciech Kulig

Z zamiłowania podróżnik. Ulubiony środek transportu: samolot. Najdalsza podróż: Filipiny. Na swoim koncie ma już tak dużo lotów, że po 50-tym przestał liczyć.

Jest to jezioro, na wyspie, która jest na jeziorze, które jest z kolei na kolejnej wyspie, a ta położona między dwoma morzami.

Ten atrakcyjny dla turystów wulkan znajduje się na wyspie Luzon, w prowincji Batangas, zaledwie 60 km od stolicy Filipin. Mieszkańcy okolicznych miejscowości prowadzą prężnie działające firmy dostarczając turystom wymyślnych atrakcji związanych z samym kraterem.

wysoki krater

Taal pokazał już nie jeden raz, że jest bardzo groźny. Na foto najwyższy krater wulkanu

Groźny mały wulkan
Do tragicznej w skutkach erupcji doszło w 1965 roku. Szacuje się, że zginęło wówczas około 5000 ludzi.
Kolejne niebezpieczne przebudzenie wulkanu miało miejsce dwanaście lat później i od 1977 roku mieszkańcy okolicy cieszyli się spokojem.
Wulkan nie zawsze wyglądał w ten sposób. Kiedyś był to typowy wulkaniczny stożek, ale gdzieś pomiędzy 100 a 500 tysięcy lat temu miała miejsce gigantyczna erupcja, która doprowadził do jego zapadnięcia się.

Plan podróży

Nasza podróż polegała na dotarciu do korony aktywnego krateru znajdującego się w samym centrum wyspy. Musieliśmy w kilka godzin pokonać 60 km i kierować się w stronę miejscowości Tagaytay. Dopiero po dotarciu na miejsce i zameldowaniu się w apartamencie zaczęliśmy szukać sposobu na dotarcie na Taal.

taal z okna

Wieczorne spojrzenie na wulkan Taal. Te kreski na wodzie po lewej stronie zdjęcia to łodzie

Jak się okazało nie musieliśmy wcale szukać wycieczki - to wycieczka znalazła nas. Podczas wieczornego wyjścia na zakupy napotkaliśmy kierowcę tricykla, który zaoferował wycieczkę.

jedziemy na taal

Etap I wyprawy: dojazd do jeziora. Negocjacje były krótkie i zakończyły się zawarciem ustnej umowy

Następnego dnia rano rozpoczęła się nasza podróż do krateru, która składała się z trzech części - jazdy motorem, przeprawą łodzią i spacerkiem pod górkę.

plyniemy na taal

Etap II wyprawy: przeprawa łodzią bangka. Rejs trwał ok. 40 minut

Na miejscu znajduje się prowizoryczny port i jeszcze bardziej prowizoryczna wioska, w której można napić się kawy w restauracji sTAALbucks oraz trzeba opłacić bilet wstępu na wyspę.

idziemy pod gore

Etap III wyprawy: wejście na koronę. Podejście nie jest wyczynem - to tylko 140 m n.p.m. Szliśmy ok. 40 minut

po drodze krzyz

Po drodze znajduje się wiele ciekawych punktów widokowych oraz droga krzyżowa

Już pod szczytem można zobaczyć kilka garbów, w których znajdują się pęknięcia ziemi. Ulatniają się z nich niebezpieczne gazy.

po drodze wyziew

Trzeba zachować szczególną ostrożność, bowiem jest to stromy odcinek, a do tego ziemia jest tu niezwykle gorąca
Nasz przewodnik mówił, że wulkan może w każdej chwili wybuchnąć - początkowo uważaliśmy to za żart, który zapewne opowiada wszystkim turystom. Czas pokazał, że dużo się nie pomylił.

Na koronie poczuliśmy, że trud wejścia całkowicie się opłacił. Był to nie tylko piękny widok na krater, ale także na otaczające stożek jezioro.

wojtek korona

Do dyspozycji mieliśmy kilka chatek do odpoczynku oraz punktów widokowych do selfie

wojtek koza

Mogliśmy też pobawić się z kozami

Na górze spędziliśmy godzinę podziwiając naturę tego pięknego miejsca. Jeziorko zrobiło na nas ogromne wrażenie.

Od przewodnika dowiedzieliśmy się kilku faktów: przede wszystkim zejście do krateru jest zakazane. Większość wyspy nadal jest porośnięta gęstym lasem i poruszanie się po niej może być niebezpieczne.

Temperatura wody w kraterze może sięgać nawet 100 stopni Celsjusza, czyli tyle ile w czajniku podczas gotowania wody na herbatę.

panorama taal

Panorama na jeziorko, które dwa miesiące później przestało istnieć

Droga powrotna trwała trochę dłużej. Po przepłynięciu jeziora czekał nas podjazd pod górę do Tagaytay, co sprawiło trochę problemów małemu motocyklowi, ale mimo wszystko miło wspominamy wyprawę.

Taal 12 stycznia 2020 r.

Niespełna dwa miesiące po naszej wizycie - 12 stycznia 2020 roku, wulkan przebudził się wypluwając pióropusze pyłu.

Archiwalne zdjęcia przedstawiające wulkan podczas erupcji i to, co stało się z tym miejscem później zobaczycie w naszym filmie do tego artykułu.

Ostatnia modyfikacja: sobota, 06-01-2024 r.

Przydatne informacje

Przygotowania do wyprawy

• Zabraliśmy ze sobą kurtki i czapki, ale pod spodem mieliśmy koszulki, a na nogach krótkie spodenki.
  • Temperatura ok. 8:00 w listopadzie była już na tyle znośna, że odzież wierzchnia była nam niepotrzebna - kurtki założyliśmy jednak na czas transportu łodzią, bowiem przy prędkości z jaką przepływała przez jezioro, byliśmy trochę zroszeni.
  • Do wejścia na wulkan polecamy pełne obuwie, z uwagi na miejscami grząską ścieżkę - jest ona jedynie udeptana. Dzień przed naszą wyprawą padało i grunt był błotnisty.
  • Zalecamy zabrać wodę, ale nie za dużo. Na każdym etapie wyprawy można ją dokupić.
Zebraliśmy szereg ciekawostek i przydatnych informacji o kraju Filipiny, które warto znać.

Dowiedz się więcej o walucie, płatnościach i wypłatach z bankomatów bez prowizji w tym kraju.

Galeria
Numer kierunkowy: +63
Domena internetowa: .ph
Miejscowości
Stolica: Manila (ludność: 1 660 714 mieszkańców)
Inne miasta: Quezon City, Davao, Caloocan, Cebu City, Tarlac, Iloilo, Bacolod, Zamboanga
Wymagane dokumenty wjazdu
paszport
Wiza? brak
Waluta
1 PLN = 13,49 PHP (Peso filipińskie) - kurs z 11-11-2023 r.
1 peso = 100 centavos
W obiegu są - banknoty: 20, 50, 100, 200, 500, 1000 pesos; monety: 1, 5, 10 pesos
Więcej o finansach i bankomatach ➜
Mapa okolicy
Co musisz wiedzieć o Emiratach
 Na urlopie

Zjednoczone Emiraty Arabskie to federacja siedmiu niewielkich państw. Najważniejsze z turystycznego punktu widzenia są Dubaj i Abu Zabi. Oto co trzeba o nich wiedzieć!

Czym różni się kebab od kebapu? I inne ciekawostki tureckiej kuchni
 Przewodnik

Najpopularniejsze lokalne restauracje to po prostu bary szybkiej obsługi, w których przyrządza się potrawy na bazie opiekanego mięsa - potocznie zwane kebabami.

Kuchnie świata - Hong Kong i Makau
 Kuchnie świata

Mimo bliskości i de facto będąc częścią Chin, oba miasta zachowują pewnego rodzaju autonomię nie tylko w administracji, ale także w sferze gastronomicznej.

Najważniejsze informacje i ciekawostki z Jordanii
 Na urlopie

Jak przygotować się na wyjazd do Jordanii i co trzeba wiedzieć? Wiza, kultura, pogoda - gotowy plan zwiedzania.