Kuchnie świata - Emiraty. Gdzie zjeść najlepszy kebab w Emiratach?
Opis Kuchnie świata - Emiraty
Kuchnie świata - Emiraty

odcinek #077      piątek, 31-03-2023 r.

Typowy arabski zestaw obiadowy w Emiratach | autor zdjęcia: Sebastian (Wilkołak)

Gdzie zjeść najlepszy kebab w Emiratach?

Podróżując po Emiratach sprawdziliśmy co jadają miejscowi - nasze spostrzeżenia was zaskoczą.

Uważasz, że film "Kuchnie świata: Emiraty" jest przydatny?

Wynikające z kuchni arabskiej bogactwo smaków i aromatów jest połączeniem tradycji regionu z silnymi wpływami z niemal całego świata, najczęściej z indyjskim akcentem.

Wprowadzenie

W arabskiej kuchni ważne są przyprawy o intensywnym smaku i aromacie - kardamon, cynamon, kmin rzymski i szafran. Przyprawione z wielkim smakiem mięso jest podstawą wielu potraw, w tym chyba najbardziej popularne: kebab i shawarma, najczęściej podawane z warzywami oraz w specjalnym chlebie.

albeiruty palace chleb

Chleb arabski - dodatek do niemal każdego dania.

W Emiratach najbardziej zdziwiła nas oprawa dań, a właściwie jej brak, bo jak można określić otrzymanego w rękę wrapa lub mięso podane na papierowym talerzu lub plastikowej tacy. We wcześniej odwiedzonych krajach arabskich jedliśmy te dania wielokrotnie - tam przy podawaniu posiłków towarzyszył mały ceremoniał - podanie przystawek, napojów, a na końcu oczywiście herbatki.

jabal al noor wrap

W Emiratach bierzesz wrapa w łapę i w drogę!

Zachodnioeuropejski wpływ na kuchenne obyczaje w Emiratach jest widoczny gołym okiem, ale na szczęście nie jest powszechny. Udało nam się odnaleźć kilka miejsc, w których mogliśmy zjeść w tradycyjny sposób - niekiedy nawet za bardzo tradycyjny, ale o tym na końcu filmu. Warto podkreślić, że fast food w Emiratach jest najczęściej spotykaną formą posiłków i o tym również napiszemy w dalszej części tego tekstu.

Abu Zabi

Podróż po smakach Emiratów rozpoczynamy w Abu Zabi, gdzie po zwiedzaniu udaliśmy się do zagłębia kulinarnego w dystrykcie W10.

shish shawerma zestawy

Zamówione zestawy z frytkami i colą.

Tam w restauracji Shish Shawerma o typowo arabskim klimacie zamówiliśmy nasze pierwsze fast foody. Mimo wszystko posiłki okazały się być solidne. Do wyboru mieliśmy kanapki i wrapy z kurczakiem lub wołowiną.

Całość podana w formie zestawu z frytkami i napojem.

zestawu z kanapką: 23-25 AED (ok. 27-30 zł)
zestawu z saj (tortilla): 27-30 AED (ok. 33-36 zł)

W Masdar City odwiedziliśmy Rozalina Restaurant and Sweets.

rozalina masdar food

Zestawy w stylu markoańskim? Nie do końca ;)

Zamówiliśmy dwa ogromne zestawy z kanapką i marokańskim burrito.

Do kompletu podano frytki oraz filtrowaną na miejscu wodę z ziołami.

kanapki z frytkami: 32 AED (ok. 38 zł)
zestawu z burrito i frytkami: 36 AED (ok. 43 zł)

Przy ulicy Al Maqta zjedliśmy w restauracji Albeiruty Palace Grill And Restaurant

albeiruty palace wiking

Wiking czeka na śniadanie ;)

Była to kolejna restauracja prowadzona przez hindusów, ale z menu jak najbardziej arabskim (z Bejrutu). Zamówione szakszuka i falafele były chyba najprzyjemniejszymi dla oka potrawami jakie zamówiliśmy w Emiratach... i tak samo smakowały.

albeiruty palace obiad

Najładniej podane falafele w historii naszych podróży, a sałatka była jako extra.
szakszuki: 22 AED (ok. 26 zł)
falafeli: 18 AED (ok. 21 zł)

Dubaj

jabal al noor

Restauracja Jabal Al Noor.

Przenosimy się do Dubaju, gdzie w restauracji Jabal Al Noor zamawiamy spory zestaw: drobiowa shoarma, kanapka z wołowina, wegetariańskie spring rolls, warzywne przystawki oraz pyszne koktajle.

jabal al noor zestaw

Shawarma podana jest pod postacią wrapów w zestawie z frytkami i spring rollsami.
wrapa z kurczakiem i frytkami: 14 AED (ok. 17 zł)
małych wrapów: 7 AED (ok. 8,50 zł) szt.
Spring Rolls: 12 AED (ok. 14,50 zł)
koktajli: 12 AED (ok. 14,50 zł) szt.

Restaurację Star Grills Today's View Restaurant* w dzielnicy Al Fahidi odwiedziliśmy dwukrotnie - powodem była bardzo dobra shawarma.

star grills

*W 2023 roku nastąpiła zmiana nazwy ze Star Grills na Today's View Restaurant.

Choć restauracja była prowadzona przez hindusów, serwowała bardzo smaczne potrawy typowo arabskie.

Poza shawarma zamówiliśmy także kanapkę w chlebie saj z warzywami i kurczakiem oraz falafele. Daniem dnia była podana na talerzu shawarma z warzywami i… plasterkami cytryny.

star grills zestawy

Zestawy z pierwszego obiadu w Al Fahidi. Za drugim zamówiliśmy również falafele.
zestawu shoarma drobiowa z warzywami: 18 AED (ok. 22 zł)
grillowanej kanapki z shoarmą: 14 AED (ok. 17 zł)
falafeli z białym sosem (8 szt.): 10 AED (ok. 12 zł)

Co jeszcze można zjeść?

Na każdym kroku spotkamy restauracje serwujące dania azjatyckie.

Przy dworcu Al Ghubaiba w restauracji Bombay Chowpatty zamówiliśmy biryani z kurczakiem, to danie z ryżu basmati, warzyw i marynowanego w jogurcie kurczaka. Druga potrawa to podany w sosie pomidorowym i przyprawach kurczak tandoori

bombay chowpatty dania

Podanie skromne, ale najedliśmy się porządnie.
biryani z kurczakiem: 28 AED (ok. 32 zł)
kurczaka tandoori: 30 AED (ok. 36 zł)

Drugi podobny posiłek zjedliśmy w Dubai Marina Mall w restauracji Indian Access. Tym razem ograniczyliśmy się do małego wrapa z drobiową wkładką.

indian access wrap

Wrap z Indian Access.
wrapów: od 16 AED (ok. 19 zł)

Inne kuchnie i fast food

Sam fakt oferowania potraw na wynos wskazuje, że kierunek rozwoju gastronomii w Emiratach bardzo przypomina zachodnioeuropejski. Nowoczesne metropolie Emiratów to życie w ciągłym ruchu, dlatego niezwykle popularne są mniejsze porcje - na wynos, spożywane w drodze

Zwiedzając miasto widzieliśmy wiele restauracji z menu wschodnioazjatyckim. Choć na potrzeby odcinka chcieliśmy jadać głównie dania arabskie, to nie dało się ich całkowicie ominąć. Tak właśnie trafiliśmy do restauracji filipińskiej zaraz po przyjeździe do Dubaju.

ibn batutta filipino

Znane z filipin potrawy smakowały zupełnie inaczej.

W restauracjach arabskich często spotykaliśmy także pizzę z keczupem. Poza tym można było zamówić inne dania na wynos. Największą zaletą restauracji Alo Barbar nie było jednak jedzenie, a widok na Burj Khalifa.

alo barbar pizza

Pizza pepperoni przed polaniem keczupem.
pizzy pepperoni: 28 AED (ok. 33 zł)
wrapów z shoarmą: 16 AED (ok. 19 zł)

Skoro mówimy o fast foodzie - z czystym sercem możemy polecić Texas Chicken, amerykańską sieć, której nie ma jeszcze w Polsce.

fast texas chicken zestaw

Sieć zajmuje się przyrządzaniem kurczaka na miliony sposobów.
średniego zestawu (kurczak, frytki, cola): 33 AED (ok. 40 zł)

Idąc za ciosem, odwiedziliśmy również McDonald’s i KFC, ale zestawy niczym nie różniły się od tych z Polski.

fast mc zestaw

Od "rodzimych" zestawów można odróżnić po arabskich opisach.

Miło zaskoczył nas Burger King, w którym jedliśmy tuż przed odjazdem na lotnisko - porcje były naprawdę ogromne i do tego smakowały lepiej!

fast bk zestaw

Zestawy w Burger King były naprawdę ogromne!

W drodze na lotnisko

W temacie lotniska polecamy jeszcze dwie miejscówki.

The Town House Restaurant znajduje się niedaleko Dworca Centralnego - tam można jeść wyłącznie palcami i nikt tego nie wytyka… palcami. Oczywiście można też zamówić jednorazowe sztućce.

tth foodreka

W restauracji próbowaliśmy palcami zjeść ryż oraz kawałki kurczaka - nawet się udało ;)
posiłków z napojami: 50 AED (ok. 60 zł)

Oferta gastronomiczna na lotnisku jest skromna, ale zdecydowaliśmy się po raz kolejny na kuchnię indyjską w barze Naan Indian Kitchen. Co prawda posiłki serwują w styropianowych pojemnikach, ale głodny nie wybiera.

naan indian kitchen airport az

Posiłki z Naan Indian Kitchen.

Zamówiliśmy dwa dania: pav bhaji na bazie gęstego warzywnego curry oraz idli sambar, czyli ryż z mięsem w sosie chutney.

posiłków: 65 AED (ok. 78 zł)

Napoje

W kraju, gdzie niemal codziennie jest 40 stopni Celsjusza w cieniu, trzeba dużo pić. Dlatego na każdym kroku kupicie napoje, soki lub koktajle - wszystko ze świeżych owoców

soki owocowe

Soki są naprawdę świetne. Można brać w ciemno.
pojedynczego soku: od 5 do nawet 20 AED (ok. 6-24 zł)

W sklepie

Zajrzeliśmy także do sklepów, ponieważ zauważyliśmy, że większym powodzeniem cieszą się tutaj ryby niż mięso. Stoiska z rybami i owocami morza są naprawdę ogromne, a w sklepach można znaleźć suszone przekąski z ryb.

sklep solone szproty

Suszone rybki na drogę.

Aż 90% owoców i warzyw na rynku Emiratów pochodzi z importu. Są one odpowiednio droższe niż w Europie, ale zasobne społeczeństwo jest w stanie za to zapłacić, jednak w parze z bogactwem idzie również niezdrowa wygoda. Z reporterskiego obowiązku wspominamy o owocach obranych, pokrojonych i gotowych do spożycia prosto z pudełka.

sklep owoce pudelka

Obrane i pokrojone owoce.

Szczególnie zdziwiły nas warzywa pakowane w folię. Gdyby tylko mogły wytworzyć jakąś ochronną powłokę… zaraz, czekaj!

sklep ogorki

Ogórki w folii zrobiły nam dzień :)

Nieodłączną częścią poznawania kulinarnych tradycji jest smakowanie dań z poziomu ulicy, czyli za pomocą tradycyjnego street foodu. W ostatnich latach tradycje te często ulegają modyfikacjom za sprawą migracji ludności, a także pojawieniu się wielkich sieci korporacyjnych. To dzieje się obecnie na naszych oczach - jesteśmy świadkami zmian w strukturach społecznych na poziomie globalnym. Przywiezione z zagranicy tradycje kulinarne zniekształcają lokalne dania. Jest to jednak działanie obustronne - w przypadku, gdy ostre potrawy docierają do kraju o dominujących łagodnych podniebieniach, ilość pikantnych przypraw zostaje mocno ograniczona.

To naturalna ewolucja nawyków żywieniowych, gdy napływowa obca kuchnia modyfikowana jest specjalnie pod regionalnego odbiorcę w celu maksymalizacji zysków. Mowa o wielkich sieciach, głównie fast foodów, które podbijajc nowe rynki modyfikują menu zgodnie z lokalnymi upodobaniami. Ten proces obserwujemy w krajach azjatyckich, gdzie popularne frytki zastępuje się porcją ryżu, a do oferty dorzuca kompletnie nowe dania - bliższe lokalnym tradycjom.

Odwiedzając nowe kraje prawie zawsze zaglądamy do lokali globalnych sieci, ponieważ spotkanie z nowym światem nie odbywa się wyłącznie wśród zabytków czy otoczeniu przyrody, ale także w naszych żołądkach, a zmiany - bardziej lub mniej udane - widoczne są w menu.

Pochodzącą z Włoch potrawa już od dawna nie jest potrawą regionalną, bowiem do Stanów Zjednoczonych trafiła jeszcze w drugiej połowie XIX wieku, wraz z wielką falą emigracji z Europy, a stamtąd w inne części globu. Pod koniec epoki komunizmu ten popularny placek dotarł również do Polski. Jednak nie zawsze pizzę podawano z oliwą.

Podanie z oliwą stało się popularne w Polsce dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku. Wcześniej wszyscy zajadaliśmy się pizzą z keczupem i nikt nie narzekał - dziś z “czerwonego sosu” wiele osób szydzi.

Jadąc do obcych kulturowo krajów dostajemy krążek polany keczupem, a na pytanie o oliwę napotykamy zdziwienie i konsternację. Dlatego apelujemy: nie hejtujcie jeśli w filmie zobaczycie jak za granicą jemy pizzę z keczupem - bo nie naśmiewacie się z nas, tylko ogółu społeczeństwa tam mieszkającego. Do nich nie dotarła jeszcze włosko-polska wykładnia kulinarna, choć może to i lepiej…

Ostatnia modyfikacja: niedziela, 10-03-2024 r.

Galeria
Numer kierunkowy: +971
Domena internetowa: .ae
Miejscowości
Stolica: Abu Zabi (ludność: 1 483 000 mieszkańców)
Inne miasta: Dubaj, Szardża, Al-Ajn, Adżman, Ras al-Chajma, Fudżajra, Umm al-Kajwajn
Wymagane dokumenty wjazdu
paszport
Wiza? brak
Waluta
1 PLN = 0,89 AED (Dirham Emiratów) - kurs z 11-11-2023 r.
1 dirham = 100 filsów
W obiegu są - banknoty: 5, 10, 20, 50, 100, 500, 1000; monety: 25, 50 filsów, 1 dirham
Więcej o finansach i bankomatach ➜
Co spowodowało największe od 75 lat opady w Zjednoczonych Emiratach Arabskich?
 Kantyna podróżnicza

W Zjednoczonych Emiratach Arabskich odnotowano największe opady w historii pomiarów. W ciągu zaledwie jednego dnia, na terytorium ZEA spadło tyle wody niż zwykle w 18 miesięcy. Czy wpływ na to miał eksperymentalny projekt kontroli pogody?

Co musisz wiedzieć o Emiratach
 Na urlopie

Zjednoczone Emiraty Arabskie to federacja siedmiu niewielkich państw. Najważniejsze z turystycznego punktu widzenia są Dubaj i Abu Zabi. Oto co trzeba o nich wiedzieć!

Czym różni się kebab od kebapu? I inne ciekawostki tureckiej kuchni
 Przewodnik

Najpopularniejsze lokalne restauracje to po prostu bary szybkiej obsługi, w których przyrządza się potrawy na bazie opiekanego mięsa - potocznie zwane kebabami.

Kuchnie świata - Hong Kong i Makau
 Kuchnie świata

Mimo bliskości i de facto będąc częścią Chin, oba miasta zachowują pewnego rodzaju autonomię nie tylko w administracji, ale także w sferze gastronomicznej.