Kuchnie świata - Egipt
Opis Kuchnie świata - Egipt

odcinek #061      poniedziałek, 03-10-2022 r.

Kuchnie świata - Egipt

W sumie to nie wiadomo za co się zabrać... | autor zdjęcia: Wojciech Kulig

Kuchnia egipska jest częścią bogatej arabskiej tradycji kulinarnej. Podstawą potraw są ryż, bób, warzywa i owoce z doliny Nilu.

Uważasz, że film "Kuchnie świata: Egipt" jest przydatny?

Podczas naszej podróży odwiedziliśmy kilka miejscowości, gdzie smakowaliśmy wielu potraw. W tym odcinku opowiadamy, co warto spróbować będąc w Egipcie.

Pierwsze spotkanie z kulinarnym Egiptem to napoje. W kraju, gdzie średnia temperatura wynosi od 35-40oC, należy dużo pić. Często zamawialiśmy soki przygotowane ze świeżych owoców będących częścią uprawianych zbiorów. Są one tanie i smaczne.

Polecamy różnego rodzaju soki oraz koktajle...

family koktajle

Koktajl fakhfakhena, którego nazwy nie potrafiliśmy wymówić.

Warto rozejrzeć się za asabem czyli sokiem z trzciny cukrowej - jest to napój niezwykle tani i popularny wśród miejscowych.

asab

Asab wygląda zwyczajnie, a smakuje naprawdę świetnie.

Godnym uwagi jest również sok z hibiskusa, który do złudzenia przypomina wino. Przez miejscowych zwany właśnie “egipskim winem”.

hibiskus

Niby znamy ten trunek od dawna, ale od wizyty w Egipcie patrzymy na niego inaczej.

Na obiad lub kolację polecam odwiedzić typowe egipskie restauracje. Są to najczęściej budynki piętrowe, gdzie na pierwszym lub drugim tarasie będziemy mogli zjeść z widokiem na prawdziwe egipskie życie.

Restauracje Luksoru

W Luksorze odwiedziliście trzy restauracje:

Aboudi Coffee Break

luksor restauracja 1

W restauracji z widokiem na świątynię luksorską można było chyba kupić wszystko - od książek po pizzę.

Spośród szerokiej gamy potraw wybraliśmy oczywiście przekąski mięsne - talerz pełen mięsnych obfitości oraz kanapki - bułkę z shawarmą oraz cheeseburger z wołowiną. Mięso jest świeże i całkiem tanie, natomiast bułki to zupełnie inna sprawa.

aboudi wikinga

Wiking zamówił gęstą zupę oraz talerz z shawarmą, a do tego frytki... które ledwo weszły.

Jak się później przekonaliśmy, w Egipcie modne są przekąski w bułkach - kosztuje się je z praktycznie każdą wkładką. Także z frytkami.

aboudi stol

Nasza wieczorna przekąska, do tego z niesamowitym widokiem na Świątynię Luksorską.

Family House

luksor restauracja 2

W restauracji Family House przy ulicy Al Mahata zamówiliśmy solidny obiad, do którego dostaliśmy przystawki - surówki, chleb i hummus.

Wiking ponownie wybrał talerz z mięsną ucztą, na który składały się pałeczki z kurczaka oraz baranina pod postacią cevapcici.

family stol

Tego dnia duzo zwiedzaliśmy, dlatego postanowiliśmy zrekompensować sobie braki z obiadu zamawiając obfitą kolację.

Wilkołak spróbował popularnej potrawy zwanej tagine. Jest to potrawa duszona w specjalnym glinianym naczyniu.

family tagine

Zawartość tagine może być różna - w tym przypadku zdecydowaliśmy się na wołowinę z ryżem i warzywami.

family wikinga

Szczególnie interesowała nas baranina pod postacią cevapcici - smakuje przepysznie.

Polecamy - mięsne dania warte są tej niewygórowanej ceny.

Oum Hashim Restaurant

luksor restauracja 3

W restauracji Oum Hashim położonej przy alei sfinksów zamówiliśmy obiad na który składały się dwie potrawy. W ramach przystawek otrzymaliśmy sałatkę warzywną, grillowane bakłażany w sosie oraz tahini i chleb arabski.

hashim stol

Skromny posiłek w restauracji był dla nas prawdziwą ucztą.

Zamówiliśmy szaszłyki z kruchego mięsa kurczaka (shish chicken) oraz drobiowe casserole.

hashim wikinga

Wikingowy talerz pełen mięsa i zieleniny.

Z kolei casserole to nieskomplikowane danie jednogarnkowe, które z pewnością przypadnie wam do gustu. W naczyniu można znaleźć pieczone kawałki kurczaka, białą fasolę, warzywa oraz całe kawałki okry. Więcej w filmie.

Menu hotelowe

W Hurghadzie rezydowaliśmy w hotelu Pharao Aur Resort. Codziennie mieliśmy dostęp do świeżych warzyw i owoców, które podobnie jak w Luksorze, były smaczne i soczyste.

Na pierwsze danie wzięliśmy typowy egipski street food, czyli ciecierzycę z brązowym ryżem i cebulą przyprawioną na ostro.

pharaoh ciecierzyca

ciecierzyca z ryżem i cebulą posiada status kultowej przekąski.

Z popularnych w Egipcie potraw mogliśmy spróbować także dolmę, dobrze znane także na Bałkanach, papryczki faszerowane ryżem.

pharaoh dolma

Dolma - kultowa potrawa, którą można spotkać nawet na Bałkanach.

Smaczny był również podsmażony chleb arabski z mięsem w środku, z dodatkiem ryżu lub fasoli.

Dla zwolenników europejskiego jadła w hotelu można było wybierać z szerokiego wachlarza potraw włoskich. Przyrządzano pizzę z pieca oraz makarony na miejscu.

pharaoh makarony

Podczas przygotowywania makaronu można wybrać jego kształt oraz rodzaj sosu i dodatki.

pharaoh po polsku

Można było smakować także bliższe Polsce specjały.

Do każdego posiłku można było wybrać deser - różnego rodzaju ciasta i ciasteczka.

pharaoh ciasta

Choć wizualnie oferta była szeroka, to jednak większość smakowała tak samo.

Spacery po mieście

Ciekawostka: w lokalnych pizzeriach można także zamówić pizzę, która bardzo nam smakowała. Niestety, pizzę podaje się wyłącznie z keczupem - brak oliwy, chyba, że przyniesiemy sami ;)

centrum pizza

Typowa egipska pizza - ciasto smakuje inaczej, ale nadal dobrze.

W Egipcie znaleźliśmy wiele znanych światowych sieciówek. Szczególnie przydała nam się obecność McDonald's, w którym nie tyle o jedzenie chodzi, co o możliwość odpoczynku. Takie miejsca szczególnie przydają się, gdy po kilku godzinach zwiedzania w upale chcemy się ochłodzić. Wówczas możemy odpocząć w dwupoziomowym lokalu i za pomocą automatu zamówić lody, mrożoną kawę czy innego rodzaju napoje. Menu w egipskiej sieci restauracji jest w większości zbieżne z europejskimi. Polecamy restaurację w Sauhadżu oraz w Hurghadzie. Podczas naszego pobytu w Luksorze trwały przygotowania do otwarcia nowego lokalu.

W galerii do artykułu więcej potraw i przysmaków. Wszystko dokładnie omówiliśmy w odcinku na górze tego tekstu.

Nieodłączną częścią poznawania kulinarnych tradycji jest smakowanie dań z poziomu ulicy, czyli za pomocą tradycyjnego street foodu. W ostatnich latach tradycje te często ulegają modyfikacjom za sprawą migracji ludności, a także pojawieniu się wielkich sieci korporacyjnych. To dzieje się obecnie na naszych oczach - jesteśmy świadkami zmian w strukturach społecznych na poziomie globalnym. Przywiezione z zagranicy tradycje kulinarne zniekształcają lokalne dania. Jest to jednak działanie obustronne - w przypadku, gdy ostre potrawy docierają do kraju o dominujących łagodnych podniebieniach, ilość pikantnych przypraw zostaje mocno ograniczona.

To naturalna ewolucja nawyków żywieniowych, gdy napływowa obca kuchnia modyfikowana jest specjalnie pod regionalnego odbiorcę w celu maksymalizacji zysków. Mowa o wielkich sieciach, głównie fast foodów, które podbijajc nowe rynki modyfikują menu zgodnie z lokalnymi upodobaniami. Ten proces obserwujemy w krajach azjatyckich, gdzie popularne frytki zastępuje się porcją ryżu, a do oferty dorzuca kompletnie nowe dania - bliższe lokalnym tradycjom.

Odwiedzając nowe kraje prawie zawsze zaglądamy do lokali globalnych sieci, ponieważ spotkanie z nowym światem nie odbywa się wyłącznie wśród zabytków czy otoczeniu przyrody, ale także w naszych żołądkach, a zmiany - bardziej lub mniej udane - widoczne są w menu.

Pochodzącą z Włoch potrawa już od dawna nie jest potrawą regionalną, bowiem do Stanów Zjednoczonych trafiła jeszcze w drugiej połowie XIX wieku, wraz z wielką falą emigracji z Europy, a stamtąd w inne części globu. Pod koniec epoki komunizmu ten popularny placek dotarł również do Polski. Jednak nie zawsze pizzę podawano z oliwą.

Podanie z oliwą stało się popularne w Polsce dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku. Wcześniej wszyscy zajadaliśmy się pizzą z keczupem i nikt nie narzekał - dziś z “czerwonego sosu” wiele osób szydzi.

Jadąc do obcych kulturowo krajów dostajemy krążek polany keczupem, a na pytanie o oliwę napotykamy zdziwienie i konsternację. Dlatego apelujemy: nie hejtujcie jeśli w filmie zobaczycie jak za granicą jemy pizzę z keczupem - bo nie naśmiewacie się z nas, tylko ogółu społeczeństwa tam mieszkającego. Do nich nie dotarła jeszcze włosko-polska wykładnia kulinarna, choć może to i lepiej…

Ostatnia modyfikacja: niedziela, 10-03-2024 r.

Galeria
Numer kierunkowy: +20
Domena internetowa: .eg
Miejscowości
Stolica: Kair (ludność: 20 439 541 mieszkańców)
Inne miasta: Aleksandria, Luksor, Asuan, Asjut, Suez, Fajum, Sauhadż
Wymagane dokumenty wjazdu
paszport
Wiza? wymagana, płatna
Waluta
1 PLN = 7,76 EGP (Funt egipski) - kurs z 29-02-2024 r.
1 funt = 100 piastrów = 1000 milimów
W obiegu są - banknoty: 1, 5, 10, 20, 50, 100, 200; monety: 1 funt
Więcej o finansach i bankomatach ➜
Co musisz wiedzieć o Emiratach
 Na urlopie

Zjednoczone Emiraty Arabskie to federacja siedmiu niewielkich państw. Najważniejsze z turystycznego punktu widzenia są Dubaj i Abu Zabi. Oto co trzeba o nich wiedzieć!

Czym różni się kebab od kebapu? I inne ciekawostki tureckiej kuchni
 Przewodnik

Najpopularniejsze lokalne restauracje to po prostu bary szybkiej obsługi, w których przyrządza się potrawy na bazie opiekanego mięsa - potocznie zwane kebabami.

Kuchnie świata - Hong Kong i Makau
 Kuchnie świata

Mimo bliskości i de facto będąc częścią Chin, oba miasta zachowują pewnego rodzaju autonomię nie tylko w administracji, ale także w sferze gastronomicznej.

Najważniejsze informacje i ciekawostki z Jordanii
 Na urlopie

Jak przygotować się na wyjazd do Jordanii i co trzeba wiedzieć? Wiza, kultura, pogoda - gotowy plan zwiedzania.