Port lotniczy Manila (MNL). Lotnisko w Manili. Jak przeżyć i się nie załamać
Opis Port lotniczy Manila (MNL)
Port lotniczy Manila (MNL)

wtorek, 30-05-2023 r.

Stanowiska dla samolotów linii Cebu Pacific na lotnisku w Manili. | autor zdjęcia: Wilkołak (Sebastian)

Lotnisko w Manili. Jak przeżyć i się nie załamać

Największe lotnisko na Filipinach znajduje się zaledwie 9,5 km od centrum stolicy, ale leży już w kompletnie innym mieście - słynącym z ogromnych slumsów Pasay City.

Lotnisko Manila jest najważniejszym portem lotniczym Filipin. W 2019 roku odprawiono na nim prawie 48 milionów pasażerów. Obsługuje ponad 40 linii lotniczych z całego świata.

Najstarszy terminal lotniska, nr 1 to betonowa maszkara.

W skład kompleksu wchodzą cztery terminale pasażerskie oraz terminal cargo. Wszystkie znajdują się w znacznej odległości od siebie, dlatego najlepiej się po nich przemieszczać specjalnym autobusem (przejazd jest płatny).

Autobus lotniskowy czeka na podróżnych.

Do tej pory dwukrotnie odwiedziliśmy Terminal 3, z którego latają linie Airphil Express, All Nippon Airways, Emirates oraz Cebu Pacific, których samolotami lataliśmy już poprzednio.

To właśnie Terminal 3 jest najnowszym w kompleksie i przejął większość lotów zarówno krajowych jak i międzynarodowych. Terminal nr 3 jest obudowany ogromnym centrum handlowym, które znajduje się na poziomach od 1 do 4.

food hall

Food Hall na poziomie 4. Szyld nie zachęca, ale można tam znaleźć coś ciekawego.

Najlepsze lokale w strefie gastronomicznej Terminala nr 3 są na najwyższym poziomie (Food Hall) - w tym nawet znane sieciówki. Nam szczególnie spodobała się restauracja, w której zjedliśmy dobre śniadanie. Niestety trzeba uwzględnić, że obsługa na lotnisku jest powolna - na podanie jedzenia (a potem na rachunek) czeka się zbyt długo.

sniadanie

Śniadanie w Pancake House było naprawdę pyszne.

Niemal na każdym kroku są poidełka, z których da się napełnić butelkę wody.

poidelka

Poidełka to duży plus i szczerze mówiąc po Manili się tego w ogóle nie spodziewaliśmy.

Na najwyższym poziomie jest przejście zwane Runway Manila. To przeszklony i klimatyzowany tunel, którym można się przedostać z terminala nr 3 na drugą stronę ulicy.

runway manila

Tam znajduje się ogromny kościół, restauracja McDonald’s, pętla autobusowa oraz kilkanaście hoteli.

W terminalu, na poziomie 1 jest przechowalnia bagażu.

przechowalnia bagazu

Oferty wypożyczalni nie sprawdzaliśmy.

Po przylocie

po przylocie

Z samolotu wysiadamy przez rękaw, a potem od razu do kontroli :)

Po wyjściu z samolotu udajemy się w stronę kolejki kontroli paszportowej, która zostaje załatwiona dość szybko.

Zanim przejdziemy kontrolę paszportową trzeba dokonać rejestracji w eTravel System. Po rejestracji na stronie https://etravel.gov.ph wygenerowany zostanie kod QR, który pokazujemy przy kontroli. Nikt jednak go nie skanuje, a jedynie akceptuje słownie wyświetlony obrazek. Polecamy zadaje kilka pytań o pobyt, wbija pieczątkę i przepuszcza podróżnych dalej.

Jeszcze przed opuszczeniem strefy przylotów należy odebrać bagaż (o ile mamy), a następnie przepuścić przez skaner (w naszym przypadku tylko bagaż podręczny).

po przylocie bagaze

Odbiór bagażu rejestrowanego.

W hali przylotów Terminalu 3 znajdują się bankomaty oraz punkty zakupu karty SIM.

Wychodzimy do hali przylotów. Tutaj możemy opuścić terminal zamawiając Graba z aplikacji (polecamy), a w przypadku oczekiwań na transfer można zwiedzić lotnisko.

hala przylotow

Przy pierwszym spotkaniu myśleliśmy, że to wszystko co czeka podróżnych...

Ważne jest, z którego poziomu wychodzimy, bo jeśli chcemy zamówić Graba to w aplikacji trzeba zaznaczyć, z którego poziomu i stanowiska ma nas odebrać. Warto dodać, że do hali przylotów można wejść tylko jednym z wejść i trzeba ponownie skanować bagaże. Na szczęście zasięg wifi jest tam dobry i będąc już na dworze nadal jest połączenie.

grab do hotelu

Zamawiamy Graba w umówione miejsce i odjeżdżamy.

W samolocie otrzymaliśmy do wypełnienia karty deklaracji bagażu, którą wg instrukcji trzeba wypełnić i zostawić podczas kontroli paszportowej. W rzeczywistości nikt tego od nas nie wziął ani po przylocie, ani przed wylotem

po przylocie deklaracja

Formularz deklaracji otrzymujemy jeszcze przed lądowaniem w Manili.

Nocujemy w hotelu przy Parku Rizala - bardzo spodobał nam się jego kolonialny wystrój. Poza tym chcieliśmy zrobić spacer po pobliskim parku, ponieważ poprzednio nie było zbyt dużo czasu na zwiedzanie tego miejsca.

Niestety z uwagi na opóźnienie samolotu z Kuala Lumpur, zrobiliśmy tylko wieczorną rundkę po okolicy, a potem zwiedzaliśmy nasz hotel.

hotel rizal lobby

Hotel Park Rizal to budynek z ponad stuletnią historią.

Wybudowany w 1911 roku gmach, pierwotnie był siedzibą klubu Armii i Marynarki Wojennej USA oraz centrum społecznym amerykańskiej socjety w Manili w okresie amerykańskiego kolonializmu.

Przed wylotem

grab na lotnisko

Do Terminala dojeżdżamy Grabem bezpośrednio spod hotelu.

Wcześniej warto zorientować się z którego terminala mamy wylot, ponieważ za pierwszym razem przez nieuwagę pojechaliśmy do “dwójki”, a następnie musieliśmy autokarem terminalowym podjechać do “trójki” po drodze odwiedzając terminal 1 i 4. Koszt przejazdu to 50 peso od osoby, do tego ok. 30 minut wyjęte z życia.

Podjeżdżając na górny taras hali odlotów można zobaczyć czekający na podróżnych autobus terminalowy. Przejazd jest płatny i kosztuje 50 peso.

Aby wejść do środka trzeba okazać rezerwację na lot. Jeśli już będziemy w hali odlotów, to bez problemu możemy z niej wyjść do bocznych korytarzy (toalety są poza strefą) lub bezpośrednio ruchomymi schodami do strefy gastronomicznej, ale każdorazowo po powrocie trzeba okazywać rezerwację - dlatego warto mieć to na uwadze.

restauracje poziomy 1 2

Polecamy rozejrzeć się po centrum handlowym - tutaj można zjeść taniej i odpocząć.

Jeśli na tablicach nie wyświetlają się numery stoisk do nadawania bagażu, to należy samodzielnie odszukać alejkę operatora lotu. Szkoda czekać, aż się wyświetli - na tym lotnisku czas to pieniądz.

Lotnisko w Manili nie imponuje architekturą. Hol główny wygląda jak blaszany barak, z tą różnicą że jest po prostu ogromny.

hala odlotow

W holu głównym musimy odnaleźć właściwą kolejkę :)

Zanim ustawimy się do głównej kolejki, polecamy sprawdzić czy nie ma oddzielnej dla podróżnych z bagażem podręcznym. W przypadku Cebu Pacific była oddzielna kolejka i cała procedura zajęła nam raptem 15 minut, a podróżni z bagażem do nadania tłoczyli się w bardzo długiej kolejce.

hala bagaze

Takie rozwiązanie to ogromny plus linii Cebu Pacific (być może tego lotniska).

W ogromnej hali Terminala nr 3 nie ma automatu z wodą czy kranu do picia. Dopiero po wyjściu, w bocznych korytarzach są takie wodopoje. Wodę bez problemu można kupić już po przejściu kontroli w strefie bezcłowej. Jest dostępna w formie butelkowanej oraz z wodopojów (ciekawostką jest możliwość nalania ciepłej wody lub wrzątku do przygotowania zupek instant).

hala bramki

Wejście do strefy Duty Free.

Zanim jednak tam trafiliśmy, przeszliśmy kontrolę paszportową, a potem osobistą. O dziwo nikt nie sprawdzał płynów i elektroniki - przepuszczono tylko bagaże przez skaner.

Dojazd do centrum miasta

Na lotnisko nie dociera żadna z linii metra. Najbliżej Terminalu 4 dojeżdża żółta linia metra - przystanek Baclaran. Jest ona obecnie (2023 r.) rozbudowywana o kolejne stacje, ale nic nie wskazuje na to by miała “dojechać” do któregokolwiek terminalu - poczekamy, zobaczymy.

manila kable

Jedna ze stacji metra - pod nią typowy chaos :)

2 km od Terminalu 3 znajduje się stacja kolejowa Nichols, z której można podjechać w pobliże centrum Makati czy dzielnicy Paco w Manili. Terminal 3 jest również skomunikowany z linią metra dzięki autobusowi (jest tam również autobus bezpośredni do Parku Rizala).

Po drugiej stronie autostrady znajduje się niewielka pętla autobusowa zwana Runway Manila - odjeżdżają z niej autobusy do miasta. Aby się tam dostać trzeba przejść szklanym tunelem - prowadzi z poziomu 4 Terminala nr 3.

Na chwilę obecną nie znamy rozkładu autobusów - możliwe, że sprawdzimy następnym razem :)

runway petla

Runway Manila - tuż obok jest restauracja McDonald's i wielki kościół.

Ustaliliśmy, że nie mamy ochoty odkrywać tych połączeń - jak zawsze zdecydowaliśmy się na Graba, który do Parku Rizala dowiózł nas za ok. 36 zł (godziny szczytu, plus opłaty za autostradę) - naprawdę nie żałujemy. W drugą stronę pojechaliśmy rano za niecałe 30 zł).

manila panorama

Widok na Makati.

W obecnej sytuacji podróże lotniskowe z uwzględnieniem metra nie mają sensu z uwagi na czasochłonną stronę tego przedsięwzięcia. Może to jednak być inspirujące doznanie i kiedyś zapewne metrem się przejedziemy, ale raczej w centrum Manili.

manila park rizal

Na miejscu, a teraz spać.

Zakupy

Restauracji i sklepów w strefie bezcłowej jest całkiem sporo i widzieliśmy, że podróżni korzystali z jadłodajni (bo trudno to nazwać restauracjami), które były w holu. Ciekawostka - jeśli w jakimś lokalu nie ma klientów, to dlatego, że obowiązuje płatność tylko gotówką. Powodzenia w prowadzeniu biznesu w XXI wieku.

hala duty free

Hol świecił pustkami. Trudno powiedzieć, czy tutaj tak zawsze...

Ceny gastronomii na lotnisku zaskakują europejskim poziomem. Za dwie małe kawy oraz tost z serem - wszystko podane w papierowych opakowaniach - zapłaciliśmy ok. 56 zł. Szkoda tylko, że jakość pożywienia nie odpowiada cenie, z restauracji wyraźnie czuć zapach spalonego oleju - śmierdziało tak, że musieliśmy przejść do dalszej części terminala.

kawiarnia paragon

Warto zaznaczyć, że do paragonu doliczono 50 peso za “serwis”, który polega na własnoręcznym odbiorze zamówienia.

Wiemy już bardzo dobrze, że restauracje w mieście są zaniedbane, a przed lokalami warują bezdomni i wala się mnóstwo śmieci. Oczekiwaliśmy, że na lotnisku będzie inaczej, głównie z uwagi na prestiż idący w parze z portami lotniczymi oraz wysokością ceny - niestety, tu jest tragicznie.

Jeśli chcecie zjeść przed podróżą najlepiej zrobić to w Food Hall, przed wejściem do strefy bezcłowej. Do dyspozycji macie wiele dobrych restauracji m.in. Denny’s, Jollibee, Burger King, KFC, Pancake House (tam zjedliśmy śniadanie) czy słynny McDonald’s. W terminalu jest również sklep 7-Eleven oraz lokalny market.

W strefie bezcłowej normalnie działa bezpłatna lotniskowa sieć WiFi, jednak jest tam również stoisko, w którym za WiFi można dodatkowo zapłacić - nie udało nam się ustalić, czy ktoś z tej usługi korzysta… i po co.

cp maly

Zdążyliśmy na lot do Dubaju w jednym z najnowszych samolotów we flocie Cebu Pacific - Airbus A330 neo.

Warto wiedzieć

Od 1983 roku port lotniczy nosi nazwę Ninoy Aquino International Airport na cześć zamordowanego polityka opozycji Benigno Aquino Jr. (męża późniejszej prezydent kraju).

popiersie polityka

Popiersie polityka stoi w centrum Terminala nr 3.

Ostatnia modyfikacja: wtorek, 05-12-2023 r.

Zebraliśmy szereg ciekawostek i przydatnych informacji o kraju Filipiny, które warto znać.

Dowiedz się więcej o walucie, płatnościach i wypłatach z bankomatów bez prowizji w tym kraju.

Galeria
Numer kierunkowy: +63
Domena internetowa: .ph
Miejscowości
Stolica: Manila (ludność: 1 660 714 mieszkańców)
Inne miasta: Quezon City, Davao, Caloocan, Cebu City, Tarlac, Iloilo, Bacolod, Zamboanga
Wymagane dokumenty wjazdu
paszport
Wiza? brak
Waluta
1 PLN = 13,49 PHP (Peso filipińskie) - kurs z 11-11-2023 r.
1 peso = 100 centavos
W obiegu są - banknoty: 20, 50, 100, 200, 500, 1000 pesos; monety: 1, 5, 10 pesos
Więcej o finansach i bankomatach ➜
Mapa okolicy
TOP10 światowych lotnisk o największym natężeniu ruchu
 Kantyna podróżnicza

Oficjalnie zaprezentowano listę portów lotniczych o największym natężeniu ruchu w 2023 roku. W pierwszej dziesiątce doszło do kilku nieoczekiwanych zmian.

Zakazane przedmioty w samolocie
 Poradnik

Wybieracie się w podróż spakowani jedynie w bagaż podręczny. Jest spora różnica między tym, co można spakować do bagażu nadawanego do luku i bagażu podręcznego.

Czego nie wolno robić w samolocie

W samolocie obowiązują reguły, których trzeba przestrzegać. Są one konieczne, aby zapewnić bezpieczeństwo podróżnym. Pasażerów obowiązują także niepisane zasady, które wypada poznać przed pierwszą podróżą, ale stosować również podczas każdej kolejnej.

Wiza do Jordanii i Jordan Pass 2024
 Poradnik

Wyjazd do Jordanii może być kosztowny, dlatego podpowiadamy jak zaoszczędzić na wizie i jakie warunki trzeba spełnić.