Chojnik. Niewymagająca trasa na weekend z ciekawą atrakcją
Opis Chojnik
Chojnik

odcinek #016      piątek, 11-06-2021 r.

Zamek Chojnik | autor zdjęcia: Wojtek (Wiking)

Niewymagająca trasa na weekend z ciekawą atrakcją

Ciekawa trasa na Chojnik prowadzi z Piechowic przez Michałowice i Jagniątków, pomiędzy którymi znajdują się zielone szlaki wolne od turystów. Na końcu spaceru jest wisienka na torcie - pochodzący z XIV wieku zamek.

Uważasz, że film "Zamek Chojnik" jest przydatny?

panorama michalowice

Michałowice - widok sielanka.

W Piechowicach byliśmy o godzinie 12:00, a najważniejsza atrakcja dnia - zamek Chojnik - była otwarta do godziny 17:00. Zostawiając sobie pięć godzin na przejście całej trasy, bez pośpiechu ruszyliśmy w drogę.

Trasę zaplanowaliśmy w aplikacji mapa-turystyczna.pl. Wystarczy zaznaczyć początek i koniec trasy oraz ustalić punkty przejścia. Mapa sama połączy kropki i obliczy wszystkie parametry. Trasę można wydrukować lub przeglądać w aplikacji mobilnej w czasie rzeczywistym.

piechowice

Piechowice, to niewielka miejscowość w powiecie karkonoskim. Zatrzymują się w niej pociągi relacji Wrocław Główny-Szklarska Poręba.

Po godzinnym spacerze weszliśmy do miejscowości Michałowice, które odwiedziliśmy już wcześniej - w zimie podczas wyprawy na Śmielec. Wówczas miejscowość była skąpana w śniegu.

Tym razem przyszliśmy z innej strony i mogliśmy poświęcić więcej uwagi zabytkowej zabudowie. Są to budynki powstałe na przełomie XIX i XX wieku, w większości w stylu sudeckim.

michalowice

Miejscowość oczarowała nas swoim górskim klimatem.

Za Michałowicami weszliśmy na leśny zielony szlak, którym obeszliśmy najwyższy szczyt podczas tej wycieczki - Grzybowiec.

odpoczynek

Okolica szlaku usiana jest głazami różnej wielkości. Niektóre idealnie nadają się na ławeczki do odpoczynku.

Na rozdrożu pod Grzybowcem zeszliśmy niżej i zaczęliśmy kierować się w stronę góry Chojnik, ale najpierw musieliśmy zejść do Jagniątkowa i przejść potok Wrzosówkę.

jagniatkow

Potok Wrzosówka w Jagniątkowie.

Kierując się na wschód do Zachełmia, na chwilę weszliśmy na niebieski szlak. W tym miejscu znajduje się gratka dla miłośników jednośladów - pasmo rowerowe Olbrzymy - łącznie ponad 70 km tras rowerowych o różnej trudności.

Druga atrakcja, to Szlak Siedmiu Wzgórz - krótka, niewymagająca trasa prowadząca przez siedem szczytów otaczających Zachełmie.

pasmo rowerowe

Pasmo rowerowe "Olbrzymy" to gratka dla miłośników jednośladów.

W dalszą drogę udaliśmy się zielonym szlakiem pod Żelazny Mostek. Z tego miejsca, aż do Przełęczy Żarskiej prowadzą aż trzy szlaki. Droga jest ubita, położona wśród drzew i prowadzi 400 metrów pod górę.

przelecz zarska

Quo vadis? Tuż przed wejściem na Chojnik.

bajkowe schody

Bajkowe schody jak z Narni.

kamien lezanka

Po drodze zobaczymy kamień z wyrzeźbioną jakby leżanką.

Przełęcz Żarska to miejsce niezwykle widokowe przypominające klimatem lokacje z filmowych baśni. Rozpoczynają się tutaj szlaki żółty i czarny prowadzące do bramy zamku.

zamek brama

Chojnik, to zamek murowany, który powstał w latach 50-tych XIV wieku, prawdopodobnie z rozkazu księcia Świdnicko-Jaworskiego Bolka I.

Zamek miał się dobrze do 1675 roku, kiedy trafił w niego piorun, a pożar zniszczył całą drewnianą zabudowę. Od tamtego czasu popadał w ruinę, której już nigdy nie odbudowano.

Drugie życie nadano zamkowi w XIX wieku, kiedy stał się atrakcją dla kuracjuszy z pobliskich Cieplic. Wówczas wybrukowano drogę oraz dobudowano niezbędną infrastrukturę, w tym karczmę.

panorama sobieszow

Jelenia Góra Sobieszowie jest na wyciągnięcie ręki.

Obecnie za opłatą można zwiedzić, bastion, kazamaty, dziedziniec oraz międzymurze, którym możemy obejść zamek dookoła.

zamek dziedziniec

Dziedziniec zamku.
Z zamkiem związana jest legenda o księżniczce Kunegundzie, która poddawała pretendentów do ręki ciężkiej próbie. Polegała ona na objechaniu na koniu położonych na stromych zboczach murów zamku. Niejeden śmiałek próbował i spadł w przepaść.
Pewnego dnia przyjechał rycerz, który spodobał się księżniczce do tego stopnia, że chciała ona zrezygnować z próby, ale odważny śmiałek i tak ruszył na objazd murów. Rycerz przeszedł próbę, a księżniczka wyszła mu na powitanie. Ten jednak odrzekł, iż nie chce wiązać się z tak okrutną kobietą, przez którą zginęło wielu ludzi. Zdruzgotana Kunegunda rzuciła się z zamkowych murów prosto w przepaść, na którą skazała wielu śmiałków.

zamek mury wojtek

Zamek można obejść dookoła ścieżką pomiędzy murami.

Po zwiedzeniu zamku wyruszyliśmy w drogę do Jeleniej Góry. Czarnym szlakiem zeszliśmy do centrum Sobieszowa. Na dworcu kolejowym byliśmy około 18:00. Zostało trochę czasu na odpoczynek w oczekiwaniu na pociąg do Wrocławia.

zbojeckie skaly

Po drodze minęliśmy Skalnego Grzyba oraz Zbójeckie Skały.

Ostatnia modyfikacja: niedziela, 13-08-2023 r.

Bilet wstępu

Normalny 7 zł / ulgowy 5 zł

Zamek znajduje się na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego i trzeba również zakupić wcześniej bilet wstępu do parku - normalny 8 zł, ulgowy 4 zł.

Przydatne informacje

Rejon: Karkonosze, Kotlina Jeleniogórska

Najwyższy punkt: 738 m n.p.m.

Szlaki, którymi się poruszaliśmy

• szlak niebieski
  • szlak zielony
  • szlak czarny
  • szlak żółty

Parametry Trasy

• Dystans przebyty: 13 km
  • Szacowany czas: 4 h 21 min.
  • Suma podejść: 689 m
  • Suma zejść: 717 m

Szczyty w okolicy: Grzybowiec, Sośnik i Chojnik.

Galeria
Mapa okolicy
Góry Wałbrzyskie - Wołowiec i Niedźwiadki
 Przewodnik

Niedźwiadki spodobały się nam na tyle, że postanowiliśmy rozszerzyć naszą poprzednio ułożoną trasę o dodatkowe szczyty - Wołowiec i Kozioł.

Island Safari na Koh Yao Yai
 Na urlopie

Zastanawialiście się jak wyglądało życie na tajlandzkich wyspach zanim stały się powszechnie oblegane przez turystów?

Koh Yao Yai: TOP11 miejsc

Decyzję o przyjeździe na Kho Yao Yai podjęliśmy niemal w ostatniej chwili. Wyspę wytypowaliśmy jako alternatywę dla pobytu na Phuket. Czy było warto?

Khao Sok: rejs po jeziorze Cheow Lan
 Na urlopie

Khao Sok to park pełen wapiennych skał i soczystej zieleni, ale zdecydowanie najpiękniejsze widoki znajdziemy w jego centrum - podczas rejsu po jeziorze Cheow Lan.