Kuchnie świata - Filipiny
Opis Kuchnie świata - Filipiny
Kuchnie świata - Filipiny"/>

odcinek #017      poniedziałek, 09-11-2020 r.

Kuchnie świata - Filipiny

Zupki instant są tutaj bardzo popularne | autor zdjęcia: Sebastian (Wilkołak)

Kuchnia filipińska wykazuje silne wpływy malajskie i chińskie, podstawą każdego dania są makarony i ryż. Popularne są potrawy z owoców morza oraz różne warianty zup.

Uważasz, że film "Kuchnie świata: Filipiny" jest przydatny?

Ten turystyczny kierunek cieszy się popularnością wśród Koreańczyków, dlatego znajdziemy tutaj również restauracje z klasycznymi daniami koreańskimi.

Oryginalne podejście

Pierwszy filipiński obiad zjedliśmy w Cebu. Głównym daniem był poćwiartowany kurczak w panierce z mąki i masła z dużą ilością ostrej papryki, a dodatkiem był ryż sisig. Na koniec zamówiliśmy sałatki owocowe podane w pucharku z lodami. Popiliśmy oczywiście piwem San Miguel.

kkd obiad

KKD stk+bbq to miejsce przypominające bardziej europejskie bogate restauracje niż typowe jadłodajnie Filipin.

La Familia z tradycjami - nasza miejscówka

W restauracji La Familia stołowaliśmy się przez większość naszego pobytu na Panglao. Sprawdziliśmy wiele dań z karty, z których najbardziej do gustu przypadły nam potrawy z kurczaka.

Typowym azjatyckim akcentem był kurczak w sosie słodko kwaśnym oraz pałeczki kurczaka podane z sosem orzechowym. Kurczaka smakowaliśmy również w bardzo popularnej tutaj formie shoarmy w bułce typu pita. W ofercie można znaleźć również sznycle.

Był i również filet z kurczaka zapiekany w sosie serowym, który aż skwierczał od wysokiej temperatury. Filipińczycy lubią gorące dania, mimo że temperatura otoczenia często przekracza 30 stopni. Do potraw mięsnych najczęściej podaje się ryż lub ziemniaki.

lafamilia tinola wojtek

Kosztowaliśmy również lokalnych zup - powyżej Tinola, jako przystawka do mięsnego posiłku.

Tinola - to popularna filipińska zupa z kurczaka przypominająca rosół. Zwykle podawana z białym ryżem. W wywarze znajdziemy również kawałki papai, papryczki chili, cebulę i imbir. Jest to danie przeznaczone dla miłośników ostrych wrażeń.

Skosztowaliśmy również popularnej zupy sinigang. To danie z charakterystyczną kwaskowatą nutą za sprawą owocowych dodatków.

lafamilia obiadek sinigang

Zupa sinigang - istnieje wiele odmian tej potrawy: z kurczakiem, krewetkami lub rybami, a także z cenioną na Filipinach wieprzowiną.

lafamilia desery

Po każdym posiłku obowiązkowo deser. Niezwykle popularne są desery lodowe lub chociaż z jedną gałką lodów.

Warto wstawać na śniadania

Śniadania to najważniejszy posiłek dnia i zadbaliśmy o to, aby każdy hotel miał je w ofercie. Na Filipinach królują trzy typy śniadań:

• kontynentalne, to zazwyczaj tosty, dżem, jajecznica i parówki.
  • angielskie składa się przeważnie z dwóch smażonych jaj, fasoli, kiełbasek i tostów.
  • amerykańskie to jajka, bekon, kiełbaski i naleśnik z syropem klonowym lub miodem.

Do każdego dostaniemy sok oraz możemy wybrać kawę lub herbatę.

alona sniadanie amerykanskie

To jedna z możliwych opcji: śniadanie na plaży.

domaguan sniadanie

Przykładowa plażowa restauracja, która serwowała pyszne zestawy śniadaniowe.

Najlepsze trunki % z lokalnego browaru

Na Filipinach warto spróbować piwa z lokalnego browaru. Założony w 1890 roku San Miquel dostarcza trunki na rynki całego świata, od Hiszpanii po Hongkong. Najpopularniejsze jest w wersji jasnej. Red Horse jest marką należącą do tego samego browaru. To mocny lager o słodkawym smaku i bursztynowym kolorze.

mactan piwo

Schłodzony San Miguel Pale Pilsen to częsty dodatek do popołudniowych posiłków.

Koreański akcent w filipińskiej kuchni

Filipiny to raj dla Koreańczyków, którzy przybywają tutaj na wakacje całymi rodzinami. Dlatego też bardzo popularne są przygotowane specjalnie pod turystów sklepy i restauracje. Pierwszy raz zetknęliśmy się z koreańską kuchnią na wyspie Mactan w restauracji The Rock.

mactan koreanskie

W loftowym wnętrzu jedliśmy ryż z warzywami i jajkiem, do którego podano duży zestaw przystawek.

Po raz kolejny trafiliśmy do koreańskiej restauracji szukając czegoś na ząb zaraz po przybyciu na wyspę Panglao. Była to decyzja spontaniczna, ale udana, bo poza dobrym obiadem poznaliśmy grupę Koreańczyków, którzy zorganizowali tutaj urodziny.

panglao korean 1

Ciężko wybrać coś z menu opisanego po koreańsku - padło na makaron smażony.

panglao korean 3

Koreańczycy podzielili się z nami tortem i owocami.

Koreańskie przysmaki znajdziemy również na położonej niedaleko Panglao wyspie Virgin Island. Tutaj również obecność Koreańczyków świadczyła o tym, że dobrze zjemy. Nie skusiliśmy się na popularne jeżowce, a jedynie na kokosy.

Kokosy dobre na wszystko

Nieodłączną atrakcją każdej wycieczki jest kokos, a konkretnie jego zawartość - przezroczysty, lekko mętny płyn znajdujący się wewnątrz młodych, jeszcze zielonych orzechów kokosowych.

Napój ten podaje się w prostej formie - lekko ciosanym orzechu ze słomką. Od naszego przewodnika z wulkanu Taal dowiedzieliśmy się, że tylko młode orzechy zapewniają smaczny sok.

kokos taal

Woda z kokosa ma mało kalorii i doskonale zastępuje słodzone soki i napoje.

Jeden z ostatnich kokosów wypiliśmy w położonej przy plaży Alona cukierni Nicole, którą z kolei chcieliśmy pochwalić za niesamowite koktajle i desery.

Wypiliśmy tam orzeźwiające napoje o smaku mango oraz zjedliśmy fantazyjnie udekorowane desery lodowe.

nicole mango

Nicole - najlepsze napoje o smaku mango.

Kuchnia wyjazdowa i fastfood

Ciekawym doświadczeniem było zetknięcie się z lokalną kuchnią podczas rejsu po rzece Loboc.

W bufecie można było mieszać do woli konkretne dania, a także sałatki owocowe i domowe ciasta. Nam jednak przypadły do gustu azjatyckie makarony i owoce morza.

Nieodłącznym punktem każdej naszej wyprawy do dalekiego kraju jest sprawdzenie oferty lokalnych fastfoodów.

fastfood pizza

Na Filipinach króluje niepodzielnie pizza z warzywami i ananasem.

Najciekawsza była jednak wizyta w McDonald's, w którym zwykle szukamy potraw z regionalnym akcentem. Również tym razem zostaliśmy zaskoczeni - w restauracji można zamówić nietypowe naleśniki - pankejksy z masłem lub syropem klonowym.

Kanapki króla burgerów smakowały identycznie jak w Polsce, ale posiłek ten zapadł nam w pamięci z innego powodu - w restauracjach tej sieci nie znajdziecie plastiku!

Walka z plastikiem na Filipinach widoczna jest na każdym kroku. W wielu restauracjach (również fastfoodach) nie znajdziecie plastikowych naczyń, przykrywek do napojów czy słomek - zastępowane są papierowymi wyrobami. Tyczy się to również toreb - zakupy zrobione w 7 Eleven są wolne od foliowych siatek, ale tylko w dużych miejscowościach.

Nieodłączną częścią poznawania kulinarnych tradycji jest smakowanie dań z poziomu ulicy, czyli za pomocą tradycyjnego street foodu. W ostatnich latach tradycje te często ulegają modyfikacjom za sprawą migracji ludności, a także pojawieniu się wielkich sieci korporacyjnych. To dzieje się obecnie na naszych oczach - jesteśmy świadkami zmian w strukturach społecznych na poziomie globalnym. Przywiezione z zagranicy tradycje kulinarne zniekształcają lokalne dania. Jest to jednak działanie obustronne - w przypadku, gdy ostre potrawy docierają do kraju o dominujących łagodnych podniebieniach, ilość pikantnych przypraw zostaje mocno ograniczona.

To naturalna ewolucja nawyków żywieniowych, gdy napływowa obca kuchnia modyfikowana jest specjalnie pod regionalnego odbiorcę w celu maksymalizacji zysków. Mowa o wielkich sieciach, głównie fast foodów, które podbijajc nowe rynki modyfikują menu zgodnie z lokalnymi upodobaniami. Ten proces obserwujemy w krajach azjatyckich, gdzie popularne frytki zastępuje się porcją ryżu, a do oferty dorzuca kompletnie nowe dania - bliższe lokalnym tradycjom.

Odwiedzając nowe kraje prawie zawsze zaglądamy do lokali globalnych sieci, ponieważ spotkanie z nowym światem nie odbywa się wyłącznie wśród zabytków czy otoczeniu przyrody, ale także w naszych żołądkach, a zmiany - bardziej lub mniej udane - widoczne są w menu.

Pochodzącą z Włoch potrawa już od dawna nie jest potrawą regionalną, bowiem do Stanów Zjednoczonych trafiła jeszcze w drugiej połowie XIX wieku, wraz z wielką falą emigracji z Europy, a stamtąd w inne części globu. Pod koniec epoki komunizmu ten popularny placek dotarł również do Polski. Jednak nie zawsze pizzę podawano z oliwą.

Podanie z oliwą stało się popularne w Polsce dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku. Wcześniej wszyscy zajadaliśmy się pizzą z keczupem i nikt nie narzekał - dziś z “czerwonego sosu” wiele osób szydzi.

Jadąc do obcych kulturowo krajów dostajemy krążek polany keczupem, a na pytanie o oliwę napotykamy zdziwienie i konsternację. Dlatego apelujemy: nie hejtujcie jeśli w filmie zobaczycie jak za granicą jemy pizzę z keczupem - bo nie naśmiewacie się z nas, tylko ogółu społeczeństwa tam mieszkającego. Do nich nie dotarła jeszcze włosko-polska wykładnia kulinarna, choć może to i lepiej…

Ostatnia modyfikacja: środa, 14-02-2024 r.

Galeria
Numer kierunkowy: +63
Domena internetowa: .ph
Miejscowości
Stolica: Manila (ludność: 1 660 714 mieszkańców)
Inne miasta: Quezon City, Davao, Caloocan, Cebu City, Tarlac, Iloilo, Bacolod, Zamboanga
Wymagane dokumenty wjazdu
paszport
Wiza? brak
Waluta
1 PLN = 13,49 PHP (Peso filipińskie) - kurs z 11-11-2023 r.
1 peso = 100 centavos
W obiegu są - banknoty: 20, 50, 100, 200, 500, 1000 pesos; monety: 1, 5, 10 pesos
Więcej o finansach i bankomatach ➜
Czym różni się kebab od kebapu? I inne ciekawostki tureckiej kuchni
 Przewodnik

Najpopularniejsze lokalne restauracje to po prostu bary szybkiej obsługi, w których przyrządza się potrawy na bazie opiekanego mięsa - potocznie zwane kebabami.

Kuchnie świata - Hong Kong i Makau
 Kuchnie świata

Mimo bliskości i de facto będąc częścią Chin, oba miasta zachowują pewnego rodzaju autonomię nie tylko w administracji, ale także w sferze gastronomicznej.

Najważniejsze informacje i ciekawostki z Jordanii
 Na urlopie

Jak przygotować się na wyjazd do Jordanii i co trzeba wiedzieć? Wiza, kultura, pogoda - gotowy plan zwiedzania.

To musisz wiedzieć zanim polecisz na Filipiny

Pierwsze zetknięcie z Filipinami dla wielu może być szokiem. Podpowiadamy co trzeba wiedzieć, aby uniknąć rozczarowania.