Gambia - Road Trip
Opis Gambia - Road Trip

odcinek #020      niedziela, 14-03-2021 r.

Gambia - Road Trip

Jedziemy autem na wycieczkę w poszukiwaniu zwierząt Afryki | autor zdjęcia: Wojtek (Wiking)

Odwiedziliśmy kilkanaście miejsc z wcześniej przygotowanej listy, które nas szczególnie interesowały oraz te, które polecił przewodnik. Zapraszamy na przejażdżkę.

Uważasz, że film "Gambia: Road Trip" jest przydatny?

Kultura jazdy w Gambii pozostawia wiele do życzenia, dlatego postanawiamy wynająć przewodnika i kierowcę w jednym - Kemba będzie przez dwa dni wozić nas po zachodniej części Gambii. Wybrał dla nas najciekawsze miejsca, które jego zdaniem każdy przyjezdny powinien zobaczyć.

murale gambia

W wielu miejscach można podziwiać murale inspirowane ludową sztuką.

Zwiedzanie podzieliliśmy na dwa dni: pierwszego odwiedziliśmy rezerwat Abuko oraz miasto Bakau, a drugiego - stolicę kraju Bandżul.

Najliczniejszym gatunkowo przedstawicielem fauny w Gambii są ptaki. Często spotykane - nie tylko w parkach - są małpy, które śmiało odwiedzają hotele. Ponadto w rzekach zobaczymy krokodyle, hipopotamy, a we wschodniej części kraju - antylopy.

Rezerwat Abuko

Na ścieżce przyrodniczej oglądaliśmy bogatą roślinność i nakarmiliśmy biegające na wolności małpy. W centrum rezerwatu odwiedziliśmy żłobek dla małych małp, a niedaleko kolonię hien.

hiena

Hieny wypoczywające w cieniu drzew.

Choć zwierzęta te często porównuje się do psów, w rzeczywistości są one bardziej podobne do kotów, do których zgodnie z obowiązującą systematyką należą. Osiągające długość do 1,5 metra zwierzęta uważane za padlinożerców, w rzeczywistości są groźnymi drapieżnikami i często atakują zebry, bawoły czy żyrafy. Stanowią zagrożenie nawet dla ludzi.

hiena opiekun

Hieny nie są takie małe i bezbronne jak się często uważa.

mrowki

Warto uważać pod nogi, bowiem niespodziewanie można przeszkodzić olbrzymim mrówkom w codziennej pracy.
Rezerwat Abuko
Położony przy drodze do lotniska rezerwat zajmuje 107 hektarów i jest największą tego typu enklawą w zachodniej części kraju.
to tylko 35 dalasi (ok. 3 zł)

Sadzawka Kachikally w Bakau

W Bakau, małym mieście styku ujścia rzeki Gambii i oceanu Atlantyckiego znajduje się święta sadzawka Kachikally połączona z niewielkim muzeum - pisaliśmy o tym przy okazji naszej relacji tutaj. Warto tam zajrzeć, aby zapoznać się z miejscową kulturą, a następnie pogłaskać krokodyle przy basenie.

basen croc

Basen pełen krokodyli, a do tego muzeum - to Kachikally.
biletu do muzeum i sadzawki to 100 dalasi

...oraz kolejne 100 dalasi za możliwość robienia fotek (oficjalnie na karmę) ok. 16 zł.

Bandżul

Drugi dzień wycieczki poświęciliśmy w całości stolicy kraju. To niewielkie miasto założone w na początku XIX wieku liczy zaledwie 35 tysięcy mieszkańców.

W ciągu ostatnich trzech dekad ubyło 10 tysięcy ludzi. Pierwotnie był to ośrodek wojskowy pod nazwą Bathurst. Dopiero po uzyskaniu niepodległości kraju w 1965 roku zmieniono nazwę na Bandżul.

Przy wjeździe do miasta przywitał nas ogromny łuk - zbudowany dla upamiętnienia zamachu stanu budynek. Dla zwiedzających przewidziano dwa tarasy widokowe oraz wystawę etnograficzną.

arc 22

Arch 22 - jedyny ogólnodostępny budynek w kraju wyposażony w windę.

Górny taras widokowy oferuje widok na panoramę miasta, w którym zobaczymy głównie niskie dwupiętrowe budynki. Ujście rzeki Gambii jest w tym miejscu tak szerokie, że nie widać drugiego brzegu.

biletu - 100 dalasi (ok. 8 zł)

my panorama bandzul

Panorama stolicy Gambii - szału nie ma.

Royal Albert Market

Największy w kraju bazar nosi imię męża królowej Wiktorii. Oprowadza nas po nim wyspecjalizowany w tym fachu przewodnik. Za swoją pomoc zostaje dodatkowo wynagrodzony.

Teren bazaru został podzielony na kilka sekcji, w których można kupić produkty i usługi. Jest tu dosłownie wszystko.

market sklep

Sklep kolonialny w Royal Albert Market.

Stoiska nie zachęcają do odwiedzin, a towar wyłożony jest niedbale. Z uwagi na szerzącą się na świecie pandemię postanawiamy zachować szczególną ostrożność. Przewodnik prowadzi nas przez wszystkie zakamarki, ale odmawiamy wejścia m.in. do działu mięsnego.

market mama africa

Sekcja z żywnością. Tutaj rządzi Mama Africa.

W markecie dostaniemy dosłownie wszystko. Nie tylko towary, ale również zamówimy usługi czy odzież na miarę. Przeszliśmy przez część, w której szwacze byli gotowi uszyć nam cokolwiek sobie zażyczymy.

market szwalnia

Dział odzieżowy. Tutaj można składać zamówienia na ciuchy według własnego projektu.

zatoka

Zatoka przy markecie - miejsce z potencjałem fotograficznym, ale niezwykle zaśmiecone.

Nic nie ma za darmo! Choć wejście na teren marketu jest darmowy, to bez przewodnika lepiej tam nie wchodzić, ale jak już jest - to trzeba zapłacić.

przewodnika od 50 dalasi (ok. 4 zł)

Kościół pod wezwaniem św. Marii

Zatrzymaliśmy się niedaleko marketu, aby obejrzeć skromny kościół - jest siedzibą jednej z 17-tu diecezji Kościoła Anglikańskiego w Afryce Zachodniej. Zasięgiem obejmuje również Senegal i Wyspy Zielonego Przylądka. Podziwiamy wyposażenie, epitafia oraz freski przedstawiające czarnoskórych apostołów.

kosciol

Z zewnątrz kościół jest skromny, ale nadrabia pięknym zielonym ogrodem.

kosciol freski

Freski we wnętrzu przedstawiają czarnoskórych apostołów.
wstępu: bezpłatny

Prom Kunta Kinteh

Chcieliśmy zobaczyć znajdujące się po drugiej stronie rzeki miasto Barra. Przeprawa była niesamowitym doświadczeniem. Załadunek aut i podróżnych przebiegał niezwykle sprawnie i już po chwili wypłynęliśmy na szerokie wody.

Przeprawa w jedną stronę trwa ok. 45 minut, a cena biletu różni się w zależności od klasy.

na promie

Płyniemy na drugą stronę rzeki...

Ostatnia modyfikacja: sobota, 06-01-2024 r.

Taksówki

• Przed wejściem do auta należy ustalić cenę.
  • Na pewno od ceny początkowej można zbić kilkaset dalasi.

Warto zorientować się wcześniej w cenach taksówek, co może pomóc w oszacowaniu kilometrówki.

Bądźcie wyrozumiali, jeśli dobijecie targu satysfakcjonującego obie strony możecie liczyć na różne gratisy, jak np. załatwienie wejścia na łuk triumfalny i oprowadzanie za darmo.

Koszt 1km - ok. 20.00 GMD (1.50 PLN)

Zebraliśmy szereg ciekawostek i przydatnych informacji o kraju Gambia, które warto znać.

Dowiedz się więcej o walucie, płatnościach i wypłatach z bankomatów bez prowizji w tym kraju.

Galeria
Numer kierunkowy: +220
Domena internetowa: .gm
Miejscowości
Stolica: Bandżul (ludność: 34 400 mieszkańców)
Inne miasta: Serrekunda
Wymagane dokumenty wjazdu
paszport, karta lokalizacyjna
Wiza? brak
Waluta
1 PLN = 16,23 GMD (Dalasi) - kurs z 11-11-2023 r.
1 dalasi = 100 bututów
W obiegu są - banknoty: 5, 10, 20, 25, 50, 100, 200 dalasis; monety: 1, 5, 10, 25, 50 bututów 1 dalasi
Więcej o finansach i bankomatach ➜
Mapa okolicy

Trasa pierwszego dnia wycieczki: Serrekunda > Abuko > Kachikally > Kololi

Co musisz wiedzieć o Emiratach
 Na urlopie

Zjednoczone Emiraty Arabskie to federacja siedmiu niewielkich państw. Najważniejsze z turystycznego punktu widzenia są Dubaj i Abu Zabi. Oto co trzeba o nich wiedzieć!

Czym różni się kebab od kebapu? I inne ciekawostki tureckiej kuchni
 Przewodnik

Najpopularniejsze lokalne restauracje to po prostu bary szybkiej obsługi, w których przyrządza się potrawy na bazie opiekanego mięsa - potocznie zwane kebabami.

Najważniejsze informacje i ciekawostki z Jordanii
 Na urlopie

Jak przygotować się na wyjazd do Jordanii i co trzeba wiedzieć? Wiza, kultura, pogoda - gotowy plan zwiedzania.

To musisz wiedzieć zanim polecisz na Filipiny

Pierwsze zetknięcie z Filipinami dla wielu może być szokiem. Podpowiadamy co trzeba wiedzieć, aby uniknąć rozczarowania.