Śmielec. Zimowa wyprawa w ekstremalnych warunkach
Opis Śmielec
Śmielec

odcinek #015      czwartek, 25-02-2021 r.

Na niebieskim szlaku do Jagniątkowa | autor zdjęcia: Sebastian (Wilkołak)

Zimowa wyprawa w ekstremalnych warunkach

Nasz plan był śmiały - przejść trasą o długości 13 km na wysokość 1400 m n.p.m. i nakręcić świetny materiał.

Udało się zrealizować plan w 100%!

Uważasz, że film "Śmielec" jest przydatny?

Korzystając z zimowej aury zdecydowaliśmy się wejść pod Śmielec - jeden z wierzchołków głównej grani Karkonoszy, na którą postanowiliśmy wejść przez Przełęcz pod Śmielcem, a po okrążeniu szczytu zejść przy Czarnej Przełęczy prosto do Jagniątkowa.

Śmielec

Szczyt na głównej grani Karkonoszy – Śląskim Grzbiecie o wysokości 1424 m n.p.m. W pobliżu szczytu przebiega polsko-czeska granica. Położony w całości po polskiej stronie znajduje się na obszarze Karkonoskiego Parku Narodowego.

Szlak niebieski do Przełęczy pod Śmielcem jest bardzo różnorodny. Do Wysokiego Mostu jest to szeroka ścieżka wśród drzew, którą wchodzi się bez problemu. Odcinek pomiędzy mostami, a Rozdrożem pod Wielkim Szyszakiem zwęża się i prowadzi wzdłuż koryta rzeki Szklarka. W tym miejscu jest to wąski strumień, a szlak prowadzi raz z lewej, raz z prawej strony koryta.

szlak niebieski wojtek

Niemal zawsze podążamy niebieskim szlakiem.

Na wysokości 1090 m n.p.m. wchodzimy na skrzyżowanie z czerwonym szlakiem. W tym miejscu znajduje się tablica informacyjna o granicy Karkonoskiego Parku Narodowego. Kupujemy bilety online i ruszamy w dalszą drogę.

kup bilet

Przed wejściem do Karkonoskiego Parku Narodowego należy zakupić bilet online.

Odcinek do Rozdroża pokonujemy z zachwytem. Las zaczyna się przerzedzać i co jakiś czasu udaje się zobaczyć panoramę kotliny. Pogoda jest idealna. Czyste niebo, a do tego słońce. No i te widoki na otwartą przestrzeń. Jak na razie nic nie zapowiada katastrofy.

widok dolina

Pierwsze piękne widoki dnia.

Na wysokości 1211 m n.p.m. mijamy Rozdroże pod Wielkim Szyszakiem. Tutaj spotykamy pierwszych turystów tego dnia - głównie na nartach. Ruszamy w górę niebieskim szlakiem. Wejście zaczyna się komplikować, a widoczność znacznie pogarsza. Wkrótce ogarnia nas bezkresna szarość. Dostrzegamy tylko pokryte płaszczem śniegu drzewa.

wejscie

Wspinamy się pod górkę - jesteśmy już na ostatniej prostej.

gran drzewka

Krajobraz, choć gładki i jednolity kolorowo, był piękny.

Ponad pół godziny spędziliśmy wspinając się po stromym zboczu, tracąc nadzieję, że idziemy jeszcze po niebieskim szlaku. Początkowo wydawało nam się, że kierujemy się na zachód, w stronę Przełęczy pod Śmielcem. Ostatecznie okazało się, że obraliśmy kierunek “na wschód” i pomijając wspomnianą Przełęcz weszliśmy bezpośrednio na grań Karkonoszy, bardzo blisko Śmielca. O tym zorientowaliśmy się dopiero po zetknięciu z czeską tablicą informacyjną.

Od tego momentu zadanie było już łatwiejsze. Wzdłuż granicy majaczyły wysokie, pokryte lodem pale, dzięki którym trafiliśmy do Czarnej Przełęczy.

wojtek kijek

Początkowo było szaro, buro i ponuro. Nic nie zapowiadało...

Na szczycie grani odbywał się niekończący spektakl światła i mroku. Promienie słoneczne próbowały co jakiś czas przebić się przez tarczę gęstych chmur.

white out

...że na chwilę może zrobić się ciekawie. Najpiękniejsze foto z tegorocznych podróży po górach.

Na chwilę nawet zobaczyliśmy nad nami piękne błękitne niebo. Było to niezwykle piękne widowisko, warte trudu, jaki ponieśliśmy wchodząc na grań. Spędziliśmy tutaj około 30 minut, po czym skierowaliśmy się w stronę Jagniątkowa. Do pokonania został nam odcinek o długości pięciu kilometrów.

przepasc

Zejście do Jagniątkowa to ostatni wyczyn dnia.

Najbardziej stromy odcinek, gdzie czuliśmy ciągle niską temperaturę, a widoczność była zerowa, pokonaliśmy w kilkanaście minut. Po wejściu do zalesionej strefy pogoda znacznie się poprawiła. Dalszą drogę pokonaliśmy wolnym marszem.

punkt widokowy

Na Koralowej Ścieżce odwiedziliśmy punkt widokowy, aby spojrzeć na Czarny Kocioł Jagniątkowski.

Czarny Kocioł Jagniątkowski

Kocioł powstał w plejstocenie, prawdopodobnie w czasie ostatniego zlodowacenia (bałtyckiego). Górna krawędź kotła osiąga wysokość 1325 m n.p.m. Jego skalne ściany opadają stromo do polodowcowego dna z moreną czołową najmłodszego etapu zlodowacenia. Z kotła wypływa górski potok Wrzosówka.

Czarny Kocioł Jagniątkowski stanowi szczególnie niebezpieczne miejsce zimą z powodu schodzących tu lawin oraz groźnych nawisów śnieżnych.

Podczas zejścia na tym odcinku towarzyszyły nam skały zwane paciorkami. Ze ścieżki zobaczymy tylko nieliczne z nich, ale zapewniamy, że są piękne. Nie polecamy jednak schodzenia ze szlaku w zimie z uwagi na pokryte śniegiem podłoże.

Na pętli autobusowej byliśmy o 17:30, niemal od razu wyruszyliśmy do centrum Jeleniej Góry.

Ostatnia modyfikacja: poniedziałek, 29-01-2024 r.

Co zobaczyć?

Trzy Jawory - 658 m n.p.m.
Wysoki Most - 806 m n.p.m.
Rozdroże pod Wielkim Szyszakiem - 1211 m n.p.m.
 Przełęcz pod Śmielcem - 1380 m n.p.m.
Czarna Przełęcz - 1350 m n.p.m.
 Rozdroże pod Śmielcem - 1129 m n.p.m.
Punkt Widokowy na Czarny Kocioł - 1056 m n.p.m.

Warto wiedzieć

Nazwa Śmielec nie istniała przed 1945 rokiem. Pojawiła się dopiero podczas przepisywania niemieckich map na polski. Do dnia dzisiejszego jest to powód małego transgranicznego zamieszania, bowiem przez Czechów i Niemców szczyt od zawsze nazywany był Wielkim Szyszakiem (czes. Velky Šišak, niem. Große Sturmhaube) - tak jest do dziś.

Z kolei znany nam szczyt Wielki Szyszak przez Czechów i Niemców nazywany jest Wielkim Kołem.

Przydatne informacje

Informacje praktyczne

Rejon: Karkonosze

Najwyższy punkt: na grani - 1399 m n.p.m.

Szlaki, którymi się poruszaliśmy

• szlak niebieski
  • szlak czerwony

Do Śmielca można dojść na kilka sposobów:

• Głównym Szlakiem Sudeckim z Karpacza lub Szklarskiej Poręby
  • Niebieskim szlakiem z Michałowic (Piechowice)
  • Niebieskim szlakiem z Jagniątkowa (Jelenia Góra)

Parametry Trasy

• Dystans przebyty: 12.9 km
  • Szacowany czas: 4:30 h
  • Rzeczywisty czas: 7:30 h
  • Suma podejść: 792 m
  • Suma zejść: 846 m
Zebraliśmy szereg ciekawostek i przydatnych informacji o kraju Polska, które warto znać.

Dowiedz się więcej o walucie, płatnościach i wypłatach z bankomatów bez prowizji w tym kraju.

Galeria
Mapa okolicy
Góry Wałbrzyskie - Wołowiec i Niedźwiadki
 Przewodnik

Niedźwiadki spodobały się nam na tyle, że postanowiliśmy rozszerzyć naszą poprzednio ułożoną trasę o dodatkowe szczyty - Wołowiec i Kozioł.

Island Safari na Koh Yao Yai
 Na urlopie

Zastanawialiście się jak wyglądało życie na tajlandzkich wyspach zanim stały się powszechnie oblegane przez turystów?

Koh Yao Yai: TOP11 miejsc

Decyzję o przyjeździe na Kho Yao Yai podjęliśmy niemal w ostatniej chwili. Wyspę wytypowaliśmy jako alternatywę dla pobytu na Phuket. Czy było warto?

Khao Sok: rejs po jeziorze Cheow Lan
 Na urlopie

Khao Sok to park pełen wapiennych skał i soczystej zieleni, ale zdecydowanie najpiękniejsze widoki znajdziemy w jego centrum - podczas rejsu po jeziorze Cheow Lan.