Safari w Senegalu
Opis Safari w Senegalu
Safari w Senegalu"/>

odcinek #021      niedziela, 14-03-2021 r.

Safari w Senegalu

Autor zdjęcia: Wojtek (Wiking)

Rezerwat Fathala w Senegalu to jeden z większych ogólnodostępnych rezerwatów pierwotnej puszczy afrykańskiej.

Uważasz, że film "Safari w Senegalu" jest przydatny?

Możemy niemal bez ograniczeń obcować w nim z dzikimi zwierzętami. Znajduje się tutaj kilka gatunków antylop, zebry, żyrafy, guźdźce oraz nosorożec.

Do Senegalu wyruszamy z Gambii - ta jednodniowa wycieczka obejmuje kilka atrakcji - przeprawę przez rzekę Gambię, pobyt w mieście Barra oraz na granicy gambijsko-senegalskiej, gdzie spędziliśmy chwilę podziwiając mieszkańców Senegalu.

Uznaliśmy, że warto zobaczyć zwierzęta w ich naturalnym środowisku, tym bardziej, że wiele z nich obecnie jest zagrożonych wyginięciem. Pierwsze spotkanie z dziką Afryką było dla nas niezwykłym wydarzeniem. Mogliśmy przebywać z tymi ogromnymi zwierzętami niemal na wyciągnięcie ręki. Szczególnie podobało nam się spotkanie z nosorożcem Kevinem, a także poszukiwanie w puszczy żyrafy.

kevin

Safari w Senegalu.

Wyjazd i przeprawa

Bus zabrał nas z Serrekundy około 6 rano. W porcie byliśmy około godzinę później, przyjechaliśmy w momencie cumowania promu. Zatem zaraz po rozładunku weszliśmy na pokład. Sprawny załadunek pozwolił szybko wyruszyć w drogę.

prom

Największy prom floty Gambii - Kunta Kinteh.

Usiedliśmy na górnym tarasie, kiedy jeszcze nie było gorąco. Mogliśmy podziwiać okolicę portu oraz obserwować pokonujące szerokie ujście rzeki prywatne łodzie. Przeprawa trwała 45 minut.

prom wojtek

Okulary i czapka to obowiązkowe wyposażenie.

W mieście Barra przebiliśmy się przez lokalny targ, a następnie dotarliśmy do turystycznych jeepów, którymi pojechaliśmy już bezpośrednio do parku.

barra market

Z promu wolnym krokiem poszliśmy do samochodów, które zwiozły nas prosto do rezerwatu.

Granica z Senegalem

Około pół godziny zajął dojazd do posterunku celnego w Amdallai. Sporo czasu zajęły czynności związane z przekroczeniem granicy. W tym czasie mogliśmy obserwować ruch graniczny oraz zobaczyć jak po drugiej stronie wygląda codzienne życie w Senegalu. Mieszkańcy jednak niechętnie zgadzali się na nagrywanie.

senegal granica

Rano na granicy ruch niewielki.

Ostatnia prosta to dojazd do parku. Po drodze mijaliśmy meczety oraz małe miejscowości. Ludzie na ogół byli ciekawi i pozdrawiali nas po drodze.

senegal wies

Typowa senegalska prowincja.

W rezerwacie

Rezerwat Fathala znajduje się 8 km od północnej granicy Gambii i 27 kilometrów od wybrzeża rzeki Gambia. Obejmuje obszar prawie 6000 hektarów puszczy afrykańskiej będącej domem dla wielu gatunków dzikich zwierząt i ptactwa. Park zamieszkują zwierzęta roślinożerne, dlatego jest on sanktuarium spokoju, w którym nie muszą walczyć o przetrwanie.

Do naszego jeepa dosiadł się przewodnik. Wjechaliśmy do parku i od razu skierowaliśmy się wąską ścieżką do pierwszego miejsca, w którym zebrały się zwierzęta.

szyba

Siedzimy na wysokim podeście - widoki pierwsza klasa.

Przy małej sadzawce spotkaliśmy zebry i antylopy. Pomiędzy nimi przeciskały się małe guźdźce.

zebry

Zebra stepowa. Nie ma dwóch zwierząt z takimi samymi paskami. Są one dla zebr tym, czym odciski palców dla człowieka.

Przewodnik z pasją i wielką cierpliwością opowiadał nam o zwierzętach, które mogliśmy zobaczyć.

guzdzce

Guziec zwyczajny - niewielki ssak należący do rodziny świniowatych.

Kolejny przystanek to spotkanie z bawołami leśnymi oraz nosorożcem Kevinem. To jeden z trzech nosorożców białych w tej części Afryki.

bawoly kevin

Bawół afrykański leśny, zwany też bawołem brunatnoczerwonym - długość ciała sięga 220 cm. Po prawej nosorożec Kevin.

Kevin chyba kompletnie nieświadomy naszej obecności w całości oddał się posiłkowi.

kevin patrzy

Nosorożec biały (afrykański, szerokopyski, tęponosy) jest obecnie największym żyjącym gatunkiem nosorożca. Samce ważą do 2,5 tony.

Po parku biegają dwa gatunki antylop...

antylopa

Antylopowiec koński - charakterystyczne dla gatunku są czarne „maski” na pysku. Waży do 250 kg.

antylopy olbrzymie

Oreas - największa na świecie antylopa Derbiego. Dorosły osobnik może ważyć 900 kg i mierzyć nawet 3 metry.

Bardzo chcieliśmy zobaczyć żyrafy, dlatego nasi przewodnicy postanowili spełnić nasze życzenie i ruszyć na poszukiwania. Po kwadransie jeżdżenia odnaleźliśmy biegającą samotnie żyrafę. Nieśmiała, nie zdecydowała się podejść do nas bliżej.

zyrafa

Wysokość ciała sięga 6 metrów, a długość ponad 4,5 metrów. Dorosły osobnik może ważyć nawet 2 tony!

Powrót do Gambii

Drogę powrotną pokonaliśmy w podobnym czasie. Tym razem na granicy poszło szybciej, a na prom ponownie nie musieliśmy długo czekać. Temperatura była jednak na tyle wysoka, że czuliśmy już zmęczenie.

prom autobus

Załadunek na prom - najpierw samochody.

Jeszcze jedno foto z auta: był to przerobiony samochód marki Jeep, którego paka została zabudowana na tyle wysoko, że zmieściły się tam trzy rzędy kanap, a widoczność z nich była bardzo dobra. Podczas pobytu w parku nie można było wychodzić z auta i dotykać zwierząt.

selfie

Dzień bardzo udany. Wszystkie zwierzęta zaliczone :)

Dopiero pod koniec przejażdżki mogliśmy wyjść z auta i rozprostować nogi na terenie zamieszkałej przez zwierzęta puszczy.

my przewodnicy

Nasi przewodnicy po Rezerwacie Fathala.

Ostatnia modyfikacja: sobota, 06-01-2024 r.

Przydatne informacje

• Wyprawa obejmuje szereg usług
    • transport do przystani promowej,
    • przeprawę oraz dojazd do rezerwatu,
    • wszystkie formalności związane z przekroczeniem granicy.
  • W rezerwacie opiekował się nami opłacony pracownik, a po zwiedzaniu przysługiwał nam obiad.
  • Całkowity koszt wycieczki: 100 euro (aktualizacja ceny ze stycznia 2023 r.)
Dowiedz się więcej o walucie, płatnościach i wypłatach z bankomatów bez prowizji w tym kraju.

Galeria
Mapa okolicy
Najważniejsze informacje i ciekawostki z Jordanii
 Na urlopie

Jak przygotować się na wyjazd do Jordanii i co trzeba wiedzieć? Wiza, kultura, pogoda - gotowy plan zwiedzania.

To musisz wiedzieć zanim polecisz na Filipiny

Pierwsze zetknięcie z Filipinami dla wielu może być szokiem. Podpowiadamy co trzeba wiedzieć, aby uniknąć rozczarowania.

14 rzeczy, które trzeba wiedzieć o Egipcie zanim się tam pojedzie
 Na urlopie

Będziesz zwiedzać Egipt na własną rękę? To musisz wiedzieć!

Co musisz wiedzieć o Sri Lance

Sri Lanka znana jest głównie z ogromnej skały pośród niekończącej się dżungli oraz ogromnych buddyjskich dagob. Co jeszcze warto wiedzieć?